Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt ja yhteistyöverkostot ERIP102
Vastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden tiedekunta
Aikataulu ja paikka
Opintoryhmätapaamiset:
- ma 4.10. klo 17.00-18.30 (Lait)
- ke 14.10. klo 17.00-18.30 (Tieteellinen kirjoittaminen niille, jotka eivät ole vähään aikaan tai koskaan tehneet tieteellisiä tekstejä.)
- ma 8.11. klo 17.00-18.30 (Kirjoittamisen ohjaaminen halukkaille)
Vierailukäyntien ajankohdat ja paikat ilmoitetaan opintojen alkaessa.
Vierailukohteiden purkuajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvailla erilaisia erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä
- jäsentää yhteistyöverkostoja
- tunnistaa tukijärjestelmät ihmisen elämänkulun eri vaiheissa
- löytää keskeistä tukijärjestelmiin liittyvää lainsäädäntöä.
Sisältö
- erityiskasvatuksen toimintaympäristöt
- tukijärjestelmät
- yhteistyöverkosto.
Suoritustapa
Erityispedagogiikan toimintaympäristöihin tutustuminen (4 kohdetta) ja oppimistehtävä.
Tutustumiskäyntejä erityispedagogiikan kohteisiin tehdään opintoryhmässä. Tutustumiskäyntien purku 2 oppituntia/ryhmä.
Lisäksi ryhmäohjausta 6 oppituntia. Aiheina lainsäädäntö ja kirjoittamistehtävän ohjaus.
Arviointi asteikolla 1-5.
Oppimateriaali
1. Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. Johdanto-luku s. 15–54 sekä vähintään 2 muuta lukua oppimistehtävän teemoihin liittyen. (E- kirja)
2. Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
3. Vähintään kaksi erityispedagogiikan alan väitöskirjaa oppimistehtävän teemoihin liittyen.
4. Finlex verkkosivut (http://www.finlex.fi)
Lisätiedot
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.