Vammaisuus, moninaisuus ja ammatillinen kasvu ERIP103
This course has ended
The course belongs to the following module
Erityispedagogiikan perusopinnot 25 opVastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden tiedekunta
Aikataulu
- ma 22.11. klo 17.00-19.30 (Kaikkien läsnäolo tarpeen)
- ke 1.12. klo 17.00-19.30
- ke 8.12. klo 17.00-19.30
- to 13.1.2022 klo 17.00–19.30
- to 20.1.2022 klo 17.00–19.30
Opintojakson ryhmäosuuden suoritukseen vaaditaan läsnäolo vähintään kolmessa tapaamisessa.
Oppimispäiväkirjan deadline ilmoitetaan Moodlessa.
Opetuspaikat ilmoitetaan myöhemmin.
Sisältö
- vammaisuus
- moninaisuus
- toiseus
- eettisyys
- ammatillinen kasvu
Oppimateriaali
Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä:
- Liimakka, S. 2014. Kokemus, tieto ja kokemustieto – esimerkkinä autismi. Teoksessa L. Myyry ym. (toim.) Arkiajattelu, tieto ja oikeudenmukaisuus. Helsingin yliopisto. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 18, s. 162–177. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/144169/AMPB_Juhlakirja.pdf?sequence=1
- Vehmas, S. 2005 tai uudempi. Vammaisuus: johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus. Saatavilla e-kirjana.
Toiseuden ja osallisuuden kokeminen:
- Gissler, M., Kekkonen, M., Känkänen, P., Muranen, P. & Wrede-Jäntti, M. 2014. Nuoruus toisin sanoen – Nuorten elinolot -vuosikirja 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120384/THL_2014_TEE019_09062015.pdf?sequence=5
Asenteet, ennakkoluulot ja syrjintä:
- Helkama, K. ym. 2016 (tai aiemmat painokset). Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos (luku 10). Teoksessa K. Helkama ym. Johdatus sosiaalipsykologiaan. Helsinki: Edita. 3. tai uudempi painos. Saatavilla e-kirjana.
- Seppälä, T. ym. 2014. Koettu oikeudenmukaisuus ja syrjintä. Teoksessa L. Myyry ym. (toim.) Arkiajattelu, tieto ja oikeudenmukaisuus. Helsingin yliopisto. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 18, s. 248–292. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/144169/AMPB_Juhlakirja.pdf?sequence=1
- Staerklé, C. & Green, E. G. T. 2014. Ryhmäkeskeisyydestä moniarvoisuuteen: ryhmienvälinen reflektiivinen tieto. Teoksessa L. Myyry ym. (toim.) Arkiajattelu, tieto ja oikeudenmukaisuus. Helsingin yliopisto. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 18, s. 92–110. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/144169/AMPB_Juhlakirja.pdf?sequence=1
- Solares, E. & Liebkind, K. 2012. Ryhmienväliset ennakkoluulot ja niihin vaikuttaminen. Psykologia 47 (5-6), 357–368. http://elektra.helsinki.fi/se/p/0355-1067/47/5-6/ryhmienv.pdf TAI Helkama, K. ym. 2016 (tai aiemmat painokset). Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet (luku 14). Teoksessa K. Helkama ym. Johdatus sosiaalipsykologiaan. Helsinki: Edita. 3. tai uudempi painos. Saatavilla e-kirjana.
Eettisyys, huolenpito ja valtaistaminen:
- Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. 2007 tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. Luvusta 6 sivut 185–212 sekä luvusta 7 sivut 213–248.
- Sulander, J., Myyry, L. & Helkama, K. 2014. Valtaorientaatio ja epäoikeudenmukaisuuden uhrin havaitseminen. Psykologia 49 (5), 355–369. http://elektra.helsinki.fi/se/p/0355-1067/49/5/valtaori.pdf
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen yhdistyviä kulttuurisia asenteita, arvoja ja merkityksiä
- tunnistaa ja tarkastella omia vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä asenteitaan, tunteitaan ja kokemuksiaan
- jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä ammattieettisiä kysymyksiä
Suoritustapa
Oppimistehtävä + ryhmäsuoritus opintoryhmässä
Arviointi asteikolla 1-5
Lisätiedot
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.