Kognitiivis-integratiivinen lyhytterapiakoulutus 30 op
Koulutuksessa perehdytään kognitiivisen lyhytterapian perusmenetelmiin ja vahvistetaan osallistujan osaamista kohdata potilaita lyhyissä kontakteissa kognitiivisen psykoterapian tekniikoita ja menetelmiä hyödyntäen. Koulutuksen viitekehys on kognitiivis-integratiivinen ja siinä hyödynnetään nykyaikaisten lyhytterapiaviitekehysten vaikuttavia työmuotoja. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on valmiudet toteuttaa kognitiivista lyhytterapiaa eri diagnoositaustaisten potilaiden kanssa.
Koulutus järjestetään yhteistyössä Siria Koulutus- ja kehittämiskeskus Oy:n kanssa.
Valviran laillistamien yksilöpsykoterapeuttien on mahdollisuus hakea Kelasta pätevyyttä kognitiiviseen suuntaukseen.
Hinta ja koulutukseen hakeminen
Koulutukseen on haku, joka aukeaa 4.11.2024. Linkki hakulomakkeeseen: https://forms.office.com/e/Zjyjw7DcQM
Opiskelijat valitaan hakemuksen ja tarvittaessa soveltuvuushaastattelun perusteella. Opiskelijavalintoja tehdään hakuajan avauduttua muutaman viikon välein siihen asti kunnes ryhmä saadaan täytettyä.
Koulutuksen hinta on 3450 €. Varausmaksu 500 € laskutetaan sen jälkeen, kun opiskelija on ottanut tarjotun opiskelupaikan vastaan. Loput opintomaksusta laskutetaan kahdessa tasasuuruisessa erässä 08/2025 ja 01/2026.
Aikataulu
Koulutus järjestetään etänä Zoomilla.
Koulutus alkaa 4.9.2025.
Syksyn 2025 koulutuspäivät: 4.9., 10.10., 11.11. ja 3.12.
Vuoden 2026 koulutuspäivät: 13.1., 11.–12.2., 28.4., 7.5., 25.5. ja 12.8.
Päivien työskentelyaika on kello 9.00–16.00 sisältäen 60 min lounastauon sekä 15 min kahvitauot aamu- ja iltapäivällä.
Työnohjaus:
Työnohjauksessa jokainen osallistuu yhteen 1,5 tunnin tapaamiseen.
Syksyn 2025 työnohjauspäivät: 8.10., 20.11. ja 11.12.
Vuoden 2026 työnohjauspäivät: 23.1., 13.2., 12.3., 16.4. ja 16.6.
Koulutus päättyy elokuussa 2026.
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksessa perehdytään kognitiivisen lyhytterapian perusmenetelmiin ja vahvistetaan osallistujan osaamista kohdata potilaita lyhyissä kontakteissa kognitiivisen psykoterapian tekniikoita ja menetelmiä hyödyntäen. Koulutuksen viitekehys on kognitiivis-integratiivinen ja siinä hyödynnetään nykyaikaisten lyhytterapiaviitekehysten vaikuttavia työmuotoja. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on valmiudet toteuttaa kognitiivista lyhytterapiaa eri diagnoositaustaisten potilaiden kanssa.
Koulutuksen hyväksytyn suorittamisen jälkeen Kesäyliopisto kirjoittaa osallistujalle todistuksen.
Kohderyhmä
Koulutus on sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja ohjausalan ammatillista täydennyskoulutusta, jossa taustakoulutusvaatimuksena on em. alojen vähintään 120 op:n soveltuva peruskoulutus. Koulutus soveltuu mm. sairaanhoitajille, psykologeille, lääkäreille, sosiaalityöntekijöille, erityisopettajille, sosionomeille ja Valviran laillistamille yksilöpsykoterapeuteille, jotka haluavat täydentää kognitiivisen suuntauksen pätevyyden Kelassa. (Toisen terapiasuuntauksen lisääminen terapeutin tietoihin edellyttää vähintään 30 op. koulutusta kyseiseen terapiasuuntaukseen. Kts. Kelan ohje: Psykoterapeutin pätevyysvaatimukset.)
Koulutuksen keskeisimmät sisällöt
Kognitiivisen psykoterapian perusteorian ja keskeisten tekniikoiden esittely.
Tavoitteellinen työskentely, fokusointi ja motivaatiotekijöiden huomiointi lyhytterapiassa.
Terapeuttinen vuorovaikutus ja luottamuksen rakentaminen.
Masennuksen hoito kognitiivisen lyhytterapian keinoin karttatyöskentelyä hyödyntäen.
Kognitiivisen lyhytterapian metodit kriiseissä ja traumoissa.
Kognitiivisen lyhytterapian metodit ahdistuksen, paniikin ja sosiaalisten tilanteiden pelon hoitamisessa.
Seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden monimuotoisuus kognitiivisessa lyhytterapiassa.
Altistushoito.
Skeematerapian perusteet.
KKT - kognitiivinen käyttäytymisterapia ja HOT - hyväksymis- ja omistautumisterapia.
Mindfulness kognitiivisen lyhytterapian tukena.
Oppimistavoitteet
Koulutuksen hyväksytyn suorittamisen jälkeen osallistuja ymmärtää kognitiivisen psykoterapian peruskäsitteistön ja hallitsee keskeisimmät työmenetelmät ja tekniikat. Osallistuja pystyy soveltamaan näitä omassa työssään ja ymmärtää myös niiden käyttämisen oikea-aikaisuuden sekä käyttörajoitukset. Refleksiivisen oppimisprosessin ansiosta eri pohjakoulutuksen omaavat osallistujat saavat valmiudet integroida koulutuksen oppeja nimenomaisesti omaan työhönsä.
Koulutuksen rakenne
Opetus järjestetään monimuotokoulutuksena, johon sisältyy 11 koulutuspäivää verkkovälitteisesti ja 8 x 1,5 h työnohjausta. Koulutukseen kuuluu itsenäisiä harjoituksia, asiakastyöskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä koulutuspäivien väleissä sekä kirjallisia välitehtäviä ja opinnäytetyö sekä kehittämistehtävä.
Koulutukseen kuuluu siis:
11 koulutuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
opinnäytetyö (terapia-alan tietopainotteinen kirjallinen työ)
soveltava oman työn kehittämishanke
asiakastyö (30 h, vähintään 4 eri asiakasta) ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
pienryhmätyönohjaus (8 x 1,5 h)
vertaisryhmätapaamiset (8 x 2 h)
syventävä kirjallisuus (8 kirjaa)
(Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.)
Koulutuksen oppimisalusta
Osallistujien käytössä on sähköinen Moodle-oppimisalusta. Oppimisalustalle tallennetaan opiskelijoiden kirjalliset työt ja reflektiot sekä jaetaan koulutuksessa käytetty oppimateriaali.
Arviointi
Opiskelijan osaaminen koulutuksessa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen koulutuksen päätyttyä voidaan arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi.
Osaamisen arviointi
Osaamisen arviointi perustuu: kirjallisiin välitehtäviin, paritutorointityöskentelyyn, vertaisryhmätyöskentelyyn, työnohjauksessa asiakastyöskentelyn raportointiin/dokumentointiin, videoituun asiakastyöskentelyyn, seminaarijaksoille osallistumiseen ja opinnäytetyöhön sekä kehittämistehtävään.
Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista (100 % suoritusvelvollisuus) sekä kaikkien vaadittavien suoritteiden hyväksyttävää arviointia.
Arviointitavat
Kirjalliset reflektiot palautetaan sähköiseen oppimisympäristöön, jossa paritutor kommentoi jokaista reflektiota. Suoritukset merkitään opintokorttiin, jonka allekirjoittavat sekä opiskelija itse että paritutor.
Vertaisryhmätapaamista tehdään erillinen muistio, johon kirjataan tapaamisen keskeisimmät oivallukset ja läsnäolijat. Muistio palautetaan sähköiseen oppimisympäristöön.
Työnohjaaja tarkastaa jokaisen työnohjauksen alussa asiakastyön raportoinnin ja dokumentoinnin ja hyväksyy tunnit tuntiseurantaan. Dokumentaatio tulee tehdä erilliselle kognitiivisen viitekehyksen raportointilomakkeelle, johon merkitään käytetyt lyhytterapian menetelmät ja perustellaan niiden sopivuus ko. asiakkaalle. Vähintään 1 asiakastapaaminen nauhoitetaan, litteroidaan ja analysoidaan erillisohjeen mukaisesti ja tuodaan työnohjaukseen. Työnohjaaja hyväksyy nauhoitetyöskentelyn.
Koulutuksen pääkouluttaja arvioi opinnäytetyöt asteikolla hyväksytty/hylätty. Opinnäytetyön hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu sen soveltava esittäminen seminaarijaksolla.
Seminaarijaksoilla tarkistetaan läsnäolijat ja merkitään kirjanpitoon.
Kirjallisuutta
Karila ym. (2020). Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim (640 sivua)
Ruutu & Putkisaari (2022). Toipumisorientaatio ja ratkaisukeskeisyys lyhytpsykoterapiassa. Duodecim. (234 sivua)
Kanninen & Uusitalo-Arola (2015). Lyhytterapeuttinen työote. PS-kustannus. (383 sivua)
Young ym. (2022). Skeematerapia Edita. (601 sivua)
Pietikäinen (2024). Kohti taitavaa HOT-työskentelyä. Duodecim. (ei ole vielä ilmestynyt)
Meunier (2023). Mielen jumeista joustavuuteen. Otava. (184 sivua)
Eronen ym. (2022). Mikä psykoterapiassa auttaa. Edita Oppiminen. (372 sivua)
Turpeinen ym. (2016).Terapiasuhteessa olemisen taito.
Pääkouluttajat
Koulutuksen johtaja Sirkku Ruutu, PsM, KM, VET-psykoterapeutti, työnohjaaja, coach MCC, tietokirjailija
Pääkouluttaja ja ryhmän työnohjaaja Sari Hietala
TtM, Perhe- ja paripsykoterapeutti (Kela, Valvira), kognitiivis-analyyttinen psykoterapeutti (koul.), EMDR-terapeutti, Työnohjaaja (STOry), Johdon työnohjaaja ja Coach Master-CSLE®, Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS), Kliininen seksologi (NACS), Authorized Sexuality Educator and Sexual Health Promoter (NACS)
Muut asiantuntijakouluttajat
Arto Pietikäinen
Arto on kuuluisa mittavasta tietokirjallisesta työstään HOTin ja arvotyöskentelyn parissa. Arton kirjalliseen tuotantoon kuuluu useita Joustava mieli -kirjoja. Arto on koulutukseltaan psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti (VET). Hänen viitekehyksensä on kognitiivinen käyttäytymisterapia. Arto opettaa yliopistossa tulevia psykoterapeutteja.
Niina Nurmela
Niina on ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, joka on työskennellyt yliopiston opettajana ja ohjannut opetusklinikalla monimuotoisia asiakastilanteita. Niina on laillistettu sosiaalityöntekijä ja väitöskirjatutkija, jolla on psykofyysisen psykoterapian pätevyys ja hän on perehtynyt myös Mindfulness-ohjaukseen ja EMDR-terapiaan laajasti.
Hilkka Putkisaari
Hilkka on opettaja KM, sosionomi ja kuvataideterapeutti (AMK),
ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (VET), taidepsykoterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti, kliininen seksologi (NACS), Johdon työnohjaaja Master-CSLE (STOry, JOto ry) ja tietokirjailija.
Perumisehdot
Mikäli osallistuja peruu osallistumisesta, maksettua 500 €:n varausmaksua ei palauteta. 4.7.2024 jälkeen tulleista perumisista opiskelijalta peritään koko koulutusmaksu. Perumiset tehtävät kirjallisesti osoitteeseen toimisto@tampereenkesayliopisto.fi
Lisätiedot
Tampereen kesäyliopisto rehtori Anu Urhemaa, anu.urhemaa@tampereenkesayliopisto.fi, puh 040 706 5606.
Sisältöasiat: Sirkku Ruutu, sirkku.ruutu@siria.fi
Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.