Brändi ja visuaalisuus 4 op - UPAMU1012 - syksy 2022
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Palvelumuotoilun perusopinnot 25 op - syksy 2022 - kevät 2023Visual Brand
Oppiaine
Palvelumuotoilu
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Lapin yliopisto – Taiteiden tiedekunta
Ajankohta
Syksy 2022.
Luennot:
pe-la 28.-29.10. ja pe-la 11.-12.11.2022.
Perjantaisin klo 16.30-20.30 ja lauantaisin klo 9.-16.15.
Luennot pidetään lähiopetuksena. Luennoille voi osallistua myös etänä Zoomin kautta.
Paikka: Tampereen yliopisto (sali varmistuu myöhemmin).
Opettaja
Maijastiina Jokitalo
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
– kuvata yrityksen tai yhteisön visuaalisen viestinnän osa-alueita
– soveltaa visuaalisen viestinnän elementtejä esimerkkiyrityksen markkinointiviestintään
– analysoida ja esitellä suunnitteluratkaisunsa
– toimia suunnittelupalvelun ostajana
Sisältö
Brändi ja visuaalisuus yrityksessä tai yhteisössä. Organisaation identiteetti, yrityskuva, imago ja brändi. Yrityksen tai yhteisön visuaalisen ilmeen ostaminen, suunnittelu, konseptointi, kehittäminen ja lanseeraus sekä ostajan että suunnittelijan näkökulmasta. Graafinen ohjeisto ja yritysilmeen näkyminen tuotteissa, palveluissa ja viestinnässä.
Kurssilla tehdään brändin visuaalisuutta vahvistava suunnittelutyö ryhmätyönä, jossa toimitaan sekä suunnittelijana että ostajana. Yksilöllinen kirjallinen osuus, esseetehtävä.
Opetus- ja työmuodot: Luennot (28 h), ryhmätyö sekä kirjallinen tehtävä ja kirjallisuus. Itsenäinen työskentely (80 h).
Vaadittavat suoritukset: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön. Esseetehtävän suorittaminen.
Arviointi 5–1/uusittava
Kirjallisuus ja muu materiaali
Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä.