Muotoilu liiketoiminnassa 4 op - UPAMU1004 - kevät 2023
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Palvelumuotoilun perusopinnot 25 op - syksy 2022 - kevät 2023Design for Business
Oppiaine
Palvelumuotoilu
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Lapin yliopisto – Taiteiden tiedekunta
Ajankohta
Kevät 2023.
Luennot vain etänä Teamsin kautta:
ti 17.1.
to 19.1.
ti 24.1.
to 26.1.
ti 31.1.
to 2.2.
ti 7.2.
Luennot aina klo 17-20.15.
Ryhmätöiden esitykset (Teams): ti 14.2. ja to 16.2. klo 17-20.15. Opiskelija osallistuu toiseen esittelykerroista.
Opettaja
Sami Oinonen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä liiketoiminnan kehittämisprojekteihin käytännönläheisesti
- pohtia muotoilun käyttömahdollisuuksia erilaisissa yrityksissä ja liiketoiminta-alueilla
- kuvata muotoilijan ja muotoilun tehtävien eri tasoja yrityksen liiketoimintakentässä
Sisältö
Opetellaan soveltamaan palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä sekä käyttäjälähtöistä toimintatapaa liiketoiminnan kehittämisprojektissa. Pohditaan tuotteiden, palvelujen, visuaalisen viestinnän, yrityksen fyysisen ympäristön sekä yrityksen toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaa osana liiketoimintaa. Kurssi toteutetaan ryhmätyönä, jota ohjataan ja viedään eteenpäin luennoilla. Ryhmätyön aiheena on jonkin palvelun, palvelun osan tai palvelukokonaisuuden kehittäminen käyttäjälähtöisesti liiketoiminnan tavoitteet huomioiden. Kurssilla opiskelija oppii toiminnan kautta, millaisia muotoiluprojektit voivat olla yrityksissä. Kurssin aikana ja lopuksi ryhmät esittelevät konseptinsa toisille ryhmille.
Opetus- ja työmuodot: Luennot, harjoitukset ja konseptiesittelyt (28 h), itsenäinen ryhmätyöskentely sekä projektin edistäminen luentojen ulkopuolella ja loppuraportti (80 h).
Vaadittavat suoritukset: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön, hyväksytysti suoritetut harjoitukset ja loppuraportti.
Arviointi: 5–1/uusittava
Kirjallisuus ja muu materiaali
Koivisto M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent Oy.
Brown, T. & Katz, B. (2009). Change by design: How design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York, NY: HarperBusiness.
Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla