Vammaisuus, moninaisuus ja ammatillinen kasvu ERIP103
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Erityispedagogiikan perusopinnot 25 opVastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden tiedekunta
Aikataulu
to 16.11. klo 17.00-19.30 Tampereen kesäyliopiston koulutustilassa (ilmoitetaan osallistujille sähköpostilla)
to 23.11. klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
to 7.12. klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
to 11.1.2024 klo 17.00–19.30 verkossa (Teams)
to 18.1.2024 klo 17.00–19.30 verossa (Teams)
Opintojakson ryhmäosuuden suoritukseen vaaditaan läsnäolo vähintään kolmessa tapaamisessa.
Sisältö
vammaisuus
moninaisuus
toiseus
osallisuus
eettisyys
ammatillinen kasvu
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
vertailla vammaisuuden eri määritelmiä ja teoreettisia näkökulmia
eritellä vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä kulttuurisia asenteita, arvoja ja merkityksiä
tunnistaa ja tarkastella omia vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä asenteita, tunteita ja kokemuksia
jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
arvioida oman toimintansa vaikutuksia toisen ihmisen osallisuuteen ja toimijuuteen
Suoritustapa
Oppimistehtävä + ryhmäsuoritus opintoryhmässä
Arviointi asteikolla 1-5
Oppimateriaali
Asenteet, ennakkoluulot ja syrjintä
1. Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I. & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita. Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14
Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA
Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.
2. Seppälä, T. , Jasinskaja-Lahti, I., Lipponen, J. & Liebkind, K. (2014). Koettu oikeudenmukaisuus ja syrjintä. Teoksessa L. Myyry, S. Ahola, M. Ahokas & I. Sakki (toim.), Arkiajattelu, tieto ja oikeudenmukaisuus (s. 248–292). Helsingin yliopisto. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 18. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/144169/AMPB_Juhlakirja.pdf?sequence=1
3. Kallio, K.P., Korkiamäki, R. & Häkli, J. (2015). Johdanto: Myönteinen tunnistaminen – näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen Teoksessa J. Häkli, K. P. Kallio & R. Korkiamäki (toim.), Myönteinen tunnistaminen (s. 7-35). Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 90. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Esimerkkejä syrjinnän ja toiseuden kokemuksista
4. Zacheus, T., Kalalahti,M., Varjo, J., Saarinen, M., Jahnukainen, M., Mäkelä, M-L. & Kivirauma, J. (2017). Yläkouluikäisten syrjinnän, kiusaamisen ja rasismin kokemukset. Terra, 128 (1), 3–15. https://www.versuslehti.fi/wp-content/uploads/Terra_Yl%C3%A4kouluik%C3%A4isten-syrjinn%C3%A4n-kiusaamisen-ja-rasismin-kokemukset.pdf ;
TAI
Saarinen, M. & Zacheus T. (2019). "En mä oo samanlainen" Maahanmuuttotaustaisten nuorten kokemuksia ulkopuolisuudesta. Teoksessa M. Jahnukainen, M. Kalalahti & J. Kivirauma (toim.), Oma paikka haussa (s. 170-199). Gaudeamus. Myös e-kirjana.
Valitse kaksi lähdettä kohdista 5-8:
5. Appelqvist-Schmidlechner, K. & Wessman, J. (2014). Straight from Transylvania – nuorten mielenterveyskuntoutujien toiseuden kokemuksia. Teoksessa M. Gissler, M. Kekkonen, P. Känkänen, P. Muranen & M. Wrede-Jäntti (toim.), Nuoruus toisin sanoen. Nuorten elinolot –vuosikirja 2014 (s. 73–85). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120384/THL_2014_TEE019_09062015.pdf?sequence=5&isAllowed=y
TAI
Heinonen, T. & Järvinen, T. (2018). Kiusaaminen ja koulun tuki mielenterveysongelmissa – nuoret mielenterveyskuntoutujat kertovat koulukokemuksistaan. Kasvatus, 49 (1), 62-74. https://elektra-helsinki-fi.ezproxy.jyu.fi/se/k/0022-927-x/49/1/kiusaami.pdf (vaatii kirjautumisen JY käyttäjätunnuksilla)
6. Honkasilta, J. (2019). Toiseuttava erityistarve ADHD-diagnosoitujen nuorten identiteettineuvottelut heidän koulukokemuksistaan. Kasvatus, 50 (1), 6-19. https://researchportal.helsinki.fi/fi/publications/toiseuttava-erityistarve-adhd-diagnosoitujen-nuorten-identiteetti
7. Pikkarainen, M., Hakala, J., & Kykyri, V.-L. (2019). "Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista.Kasvatus, 50 (2), 120-135. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64225
8. Teittinen, A.& Vesala, H.T. (2022). Vammaisten ihmisten syrjintäkokemuksia koulutuksen kentällä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 32 (E), 33-49. Bulletin_E_2021.indd (nmi.fi)
Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä
9. Vehmas, S. (2009). Vammaisuuden ontologia ja politiikka: Realismin ja konstruktionismin väistämätön liitto. Kasvatus, 40 (2), 111–120. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.jyu.fi/se/k/0022-927-x/40/2/vammaisu.pdf (vaatii kirjautumisen JY-tunnuksilla)
Valitse kaksi lähdettä kohdista 10-13:
10. Hakala, K. (2022). Vammaispalvelujärjestelmän pedagogiikka – Kehitysvammadiagnoosin tienviittoja työntekijäkansalaisuuteen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 32 (E), 92-112. Bulletin_E_2021.indd (nmi.fi)
11. Mietola, R. (2018). Koko elämä palveluissa: vaikeasti kehitysvammaisen henkilön nuoruus ja elämänkulku kehitysvammapalveluissa. Teoksessa M. Gissler, M. Kekkonen & P. Känkänen (toim.), Nuoret palveluiden pauloissa – Nuorten elinolot -vuosikirja 2018 (s.136-146). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. THL_TEE030_2018.pdf (julkari.fi)
12. Olli, J. (2014). Tulla kuulluksi omana itsenään – vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen. Teoksessa M. Gissler, M. Kekkonen, P. Känkänen, P. Muranen & M. Wrede-Jäntti (toim.), Nuoruus toisin sanoen. Nuorten elinolot –vuosikirja 2014 (s. 152-160). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120384/THL_2014_TEE019_09062015.pdf?sequence=5&isAllowed=y ;
13. Tarvainen, M. (2018). Ruumiilliset tilat. Tavanomainen arki ja kerrottu vammaisuus. Yhteiskuntapolitiikka, 83 (1), 40-49. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136020/YP1801_Tarvainen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Moninaisuus ja eettiset kysymykset
14. Tirri, K. & Kuusisto, E. (2019). Opettajan ammatti-etiikkaa oppimassa. Gaudeamus. Luku 2 (Opettajan eettinen ammatti, s. 13-40) ja luku 3 (Opettajan ammatillinen kehittyminen, s. 41-60). Myös e-kirjana.
15. Tarvainen, M. & Kekoni, T. (2015). Erityistä huolenpitoa. Lastensuojelun erityisen huolenpidon käsite ja käytäntö hoivatutkimuksen kentällä. Yhteiskuntapolitiikka, 80 (2), 173-180.http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126833/tarvainen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta Sanna Hirvi, sanna.hirvi(at)tampereenkesayliopisto.fi, 044 901 8411
Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.