Julkisten palvelujen muotoilu 4 op - UPAMU1005 - kevät 2020
Public Service Design
Oppiaine
Palvelumuotoilu
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Lapin yliopisto – Taiteiden tiedekunta
Ajankohta
Luennot: pe-la 20.-21.3. ja 3.-4.4. (perjantaisin klo 17-20.15 ja lauantaisin klo 9-14.15).
Harjoitustöiden purku pe-la 24.-25.4. Harjoitustöiden purku (kolme ryhmää): ryhmä 1: pe 24.4. klo 17-20.15, ryhmä 2: la 25.4. klo 9-12 ja ryhmä 3: la 25.4. klo 12.30-16.30.
Opettaja
Outi Nokkonen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa keskeiset haasteet julkisten palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteissuunnittelun (co-design) menetelmiä sekä prosessia julkisten palvelujen kehittämiseen.
Sisältö
Opetellaan soveltamaan palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä sekä käyttäjälähtöistä toimintatapaa julkisen palvelun kehittämisprojektissa. Kurssilla opiskelija oppii toiminnan kautta, miten muotoilu toimii julkisten palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä, innovaatiotoiminnassa tai vaikkapa lähivaikuttamisessa. Kurssin aikana ja lopuksi ryhmät esittelevät konseptinsa toisille ryhmille.
Opetus- ja työmuodot: Luennot, ryhmätyön ohjaus ja harjoitukset, itsenäinen työskentely ryhmän kanssa, kirjallisuuteen tutustuminen, kirjallinen tehtävä.
Vaadittavat suoritukset: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön. Hyväksytysti suoritetut harjoitukset, palvelukonseptin esittely ja kirjallinen tehtävä.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Dorst, K. (toim.) (2016). Designing for the Common Good. Bis Publishers.
Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs. An Introduction to Design for Social Innovation. The MIT Press.
Keinonen, T., Vaajakallio, K. & Honkonen, J. (toim.) (2013). Hyvinvoinnin muotoilu. Aalto yliopisto.
Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.