Opetus, kasvatus ja ohjaus

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja 30 op -koulutus

Kevät 2018

Ajankohta

1. lähijakso: 22. –23.3.2018
2. lähijakso: 26.–27.4.2018
3. lähijakso: 22. –23.8.2018
4. lähijakso: 4. –5.10.2018
5. lähijakso: 22.–23.11.2018
6. lähijakso: 22. –23.1.2019

Opetus pidetään aina klo 9-16, opetuspaikka ilmoitetaan koulutukseen ilmoittautuneille.

Hintatiedot

Koulutuksen hinta on 2700 € ja se laskutetaan kahdessä erässä.

Sisältö

Koulutuksen keskeiset sisältöalueet

  • Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
  • Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista sairauksista
  • Toiminnanohjauksen taitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
  • Neuropsykiatrisen kuntoutuksen polut
  • Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
  • Positiivisen psykologian perusteet
  • Arvostavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
  • Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa

 

Neuropsykiatrisen valmentajan tehtävänä on toimia valmentajana henkilöille, joilla on toiminnanohjauksen taitojen vaikeuksia tai neuropsykiatrinen oireyhtymä, esim. ADHD/ADD tai Aspergerin oireyhtymä. Valmennusta voidaan käyttää myös mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja aikuisten ohjaamisessa. Neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden arjen- ja elämänhallinnan taitojen sekä uusien myönteisten toimintatapojen kehittymistä ja samalla myönteisen elämänpolun rakentumista.

Neuropsykiatrista valmennusta voidaan toteuttaa onnistuneesti ratkaisukeskeisin menetelmin. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin,innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät auttavat myös työntekijää löytämään työniloa omaan työhönsä.

 

Kohderyhmä

Koulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja -aikuisten parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. opettajille, erityisopettajille, eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille
ja ohjaajille, mielenterveys- ja päihdetyöntekijöille sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaalija terveysalan ammattihenkilöille.

Suositellaan, että pääsyvaatimuksena koulutukseen on vähintään opistotasoinen sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkinto. Poikkeustapauksissa voidaan hyväksyä myös muu tutkinto, jos hakijalla on vahva työkokemus alalta sekä perustiedot ihmisen käyttäytymisestä ja kehityksestä. Koulutukseen voi hakeutua myös oppisopimuskoulutuksena paikallisen oppisopimustoimiston kautta.

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on antaa monipuolista tietoa ja käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa. Koulutuksen tavoitteena on perehtyä neuropsykiatrisessa valmennuksessa käytettäviin menetelmiin, joiden avulla asiakas oppii käyttämään omia voimavarojaan ja suuntaamaan toimintansa hyvään tulevaisuuteen. Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen
työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa erityistä tukea tarvitseva henkilö uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen. Neuropsykiatrinen valmentaja toimii myös tukijana asiakkaan tukiverkostoissa.
Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään sekä alan asiantuntijoina ja tukena työyhteisössään. Koulutus täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n asettamat neuropsykiatrisen valmentajakoulutuksen laatukriteerit.

Suoritustapa

Koulutuksen rakenne ja toteutus:

Koulutuksessa on 6 lähiopiskelujaksoa ja yhteensä 12 lähiopiskelupäivää, n. 1 – 2
kuukauden välein kaksi päivää. Koulutus vastaa laajuudeltaan n. 30 op.

Lähiopiskelu sisältää:

  • asiantuntija-alustukset; joka jaksolla neuropsykiatrisiin oireisiin liittyvää ajankohtaista tietoa sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen työskentelyn periaatteita
  • vierailevien asiantuntijoiden luennot
  • valmennusharjoittelu
  • workshop-tyyppinen työskentely
  • ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakastapaus-työnohjaus joka lähijaksolla

Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää:

  • omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
  • henkilökohtaiset välitehtävät liittyen lähiopiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
  • perehtyminen alan kirjallisuuteen, 6 kpl pakollisia kirjoja, kirjallisuusreflektio yhdestä alan kirjasta
  • vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 5-6 kertaa = 12 h vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
  • oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät)
  • valmennuspäiväkirja, yhteensä kuudesta valmennuskerrasta
  • valmennusasiakkaan prosessikuvaus (päättötyö)

Koulutuksessa käytetään sähköpostityöskentelyä mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, vertaisryhmien työskentelyssä ja vertaistapaamisten muistioiden palauttamisessa, henkilökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä
ajankohtaisessa tiedottamisessa.
 

Koulutuksen keskeiset sisältöalueet:

  • Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
  • Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista sairauksista
  • Toiminnanohjauksen taitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
  • Neuropsykiatrisen kuntoutuksen polut
  • Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
  • Positiivisen psykologian perusteet
  • Arvostavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Mindfulness- menetelmiä valmennuksen apuna
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
  • Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa

 

Kouluttajat

Koulutuksen johtaja Koulutuksen johtaja psykiatrian erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen
valmentaja, työnohjaaja, ADHD -asiantuntija Kirsi Saukkola.

Pääkouluttaja Pääkouluttaja varhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen
työnohjaaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tarja Seppälä.

Vierailevat asiantuntijat:

  • Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärvi (neuropsykiatria)
  • Vastaava ohjaaja, sh AMK, sosionomi AMK, neuropsykiatrinen valmentaja, psykoterapeuttiopiskelija Niko Wass ja yksikön johtaja, sosionomi AMK, fysioterapeutti AMK, neuropsykiatrinen valmentaja, psykoterapeuttiopiskelija Samuli Juutilainen (Lastensuojelun ja päihdekuntoutuksen asiantuntijat)
  • Asperger-asiantuntija (ilmoitetaan myöhemmin)
  • ADHD – aikuinen Aleksi Lehtinen (kokemusasiantuntija) + avustaja Jori Pitkänen

Lisätiedot

 

koulutussuunnittelija Anu Urhemaa, anu.urhemaa@tampereenkesayliopisto.fi, puh 040 7065606 ja

koulutuskoordinaattori Jere Salo, jere.salo@tampereenkesayliopisto.fi, puh 0400 818 229

  
Koulutuksen johtajana toimii Kirsi Saukkola ja pääkouluttajana Tarja Seppälä
Varattu täyteen, voit ilmoittautua varalle
22.3.2018 - 23.1.2019
Ilmoittautuminen alkaa
19.5.2017 00:00
Ilmoittautuminen päättyy
25.4.2018
Osallistumismaksu 0,00

Lue lisää