Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus ERIP103 (5 op)
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Erityispedagogiikan perusopinnot 25 opVastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos
Ryhmänohjauksen aikataulu ja paikka
torstai 13.11.2025 klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
torstai 20.11.2025 klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
torstai 27.11.2025 klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
torstai 8.1.2026 klo 17.00–19.30 verkossa (Teams)
torstai 15.1.2026 klo 17.00–19.30 verossa (Teams)
Opintojakson ryhmäosuuden suoritukseen vaaditaan läsnäolo vähintään kolmessa tapaamisessa.
Aikataulut ovat alustavia, lopulliset aikataulut voidaan suunnitella yhdessä ryhmän kanssa.
Sisältö
Mitä vammaisuudella ja moninaisuudella tarkoitetaan? Miten osallisuutta edistetään? Opintojaksolla pohdit kysymyksiä inklusiivisen pedagogiikannäkökulmasta.
Aiheet: vammaisuus, moninaisuus, osallisuus, eettisyys, inklusiivinen pedagogiikka
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- vertailla vammaisuuden eri määritelmiä ja teoreettisia näkökulmia
- tunnistaa ja tarkastella vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä kulttuurisia ja henkilökohtaisia asenteita, arvoja ja merkityksiä
- jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen sekä osallisuuden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
- arvioida erilaisten pedagogisten ratkaisujen ja ryhmiin liittyvien tekijöiden vaikutuksia oppijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen
Suoritustapa
Opintojaksosuoritukseen kuuluu toiminnallinen ryhmätehtävä opintoryhmässä ja oppimistehtävä Moodlessa.
Arviointi asteikolla 0-5
Oppimateriaali
A) Asenteet, ennakkoluulot ja kulttuurinen moninaisuus
Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I., & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita.
Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14, Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.
Vaihtoehtona Helkaman ym.:n teoksen lukuun 14 on seuraava julkaisu:
Mäkinen, V., & Nortio, E. (2020). Tutkimuskatsaus myönteisten ryhmäsuhteiden edistämiskeinoista. Policy Brief 4, Syrjintä Suomessa -sarjan julkaisu. Oikeusministeriö.
SEKÄ valitaan kaksi neljästä moninaisuutta koskevasta julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
B) Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä
Vehmas, S., & Mietola R. (2022). Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. Luvut 1, 3-5 sekä 8. Myös e-kirja.
Tanskanen, J. (2023).Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta - teoreettis-metodologisia haasteita. Teoksessa A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen & J. Eilola (toim.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna. Luku 3 (s. 33-49). Jyväskylän yliopisto, JYU Studies 3. https://doi.org/10.17011/jyustudies/3
SEKÄ valitaan kaksi neljästä vammaisuutta käsittelevästä julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
C) Inklusiivinen pedagogiikka ja osallisuus
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton Inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. OSA I, luvut 1-3, OSA II, luku 4. Myös e-kirja.
Nivala, E. (2021). Osallisuuden vahvistaminen yksinäisyyden ehkäisemisenä varhaiskasvatuksessa. JECER 10(1), 33-59. https://journal.fi/jecer/article/view/114149
D) Opettajan opintojakson alkaessa tarjoama mahdollinen materiaali
(muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa)
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta Sanna Hirvi, sanna.hirvi(at)tampereenkesayliopisto.fi, 044 901 8411
Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.