Avoin yliopisto-opetusErityispedagogiikka

Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen ERIP104 (5 op)

Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen

Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op

Vastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö

Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos

Ryhmänohjauksen aikataulu ja paikka

torstai 22.1.2026 klo 17-18.30 verkossa (Teams)

torstai 5.2.2026 klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)

torstai 12.2.2026 klo 17-19.30 verkossa (Teams)

torstai 19.2.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)

Aikataulut ovat alustavia, lopulliset aikataulut voidaan suunnitella yhdessä ryhmän kanssa.

Sisältö

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.

Aiheet: erilaiset oppimisen ja käyttäytymisen vaikeudet, tuen tarpeiden tunnistaminen ja arviointi, yksilölliset tukikeinot  

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee keskeisimpien oppimisen vaikeuksien määritelmiä, piirteitä ja syytaustoja   
  • ymmärtää arvioinnin tavoitteita ja tuntee erilaisia oppimisen vaikeuksien arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa  

Suoritustapa

Oppimistehtävä. Osallistuminen ryhmänohjaukseen.

Arviointi asteikolla 0-5

Oppimateriaali

1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T.  (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet.  Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen  (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22-39). Niilo Mäki Instituutti.
2.  Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien  perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro,  T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet  (s. 102-127). Niilo Mäki Instituutti.
3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
4.  Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019).  Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen,  M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen  vaikeudet (s. 40-64). Niilo Mäki Instituutti.
5. Aro, M., &  Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet.  Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen  (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252-289). Niilo Mäki Instituutti.
6.  Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K.  Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119-137).  PS-kustannus.
7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.
8.  Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan  perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro,  M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s.  324-349). Niilo Mäki Instituutti.
9. Korpilahti, P., Pihlaja, P.,  & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen  vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.),  Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207-226). PS-kustannus.
10.  LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan  oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö (n.d.). Niilo Mäki  Instituutti. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
11.  Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A.  (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2  Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen  kehityksen ja oppimisen arviointi.]
12. Närhi, V. (2018).  ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen  (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140-156). PS-kustannus.
13. Närhi,  V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019).  Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa  T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.),  Oppimisen vaikeudet (s. 350-372). Niilo Mäki Instituutti.
14.  Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet.  Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus  (3. uudistettu painos, s. 161-205). PS-kustannus.
15. Puustjärvi,  A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD?  Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s.  13-40). PS-kustannus.
16. Viholainen, H., & Asunta, P.  (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P.  Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu  painos, s. 271-285). PS-kustannus.

(muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa)

Lisätiedot

Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta Sanna Hirvi, sanna.hirvi(at)tampereenkesayliopisto.fi, 044 901 8411


Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.

Opettaja

Marjo Niittumäki

Opintopisteet

5

Ilmoittautumisen tilanne

Kurssilla on tilaa

Kurssin ajankohta

22.1.2026 - 19.2.2026

Ilmoittautuminen alkaa

6.3.2024

Ilmoittautuminen päättyy

8.1.2026

Kurssimaksu

130€

Ilmoittaudu