Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen ERIP104 (5 op)
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Erityispedagogiikan perusopinnot 25 opVastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos
Ryhmänohjauksen aikataulu ja paikka
torstai 22.1.2026 klo 17-18.30 verkossa (Teams)
torstai 5.2.2026 klo 17.00-19.30 verkossa (Teams)
torstai 12.2.2026 klo 17-19.30 verkossa (Teams)
torstai 19.2.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)
Aikataulut ovat alustavia, lopulliset aikataulut voidaan suunnitella yhdessä ryhmän kanssa.
Sisältö
Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.
Aiheet: erilaiset oppimisen ja käyttäytymisen vaikeudet, tuen tarpeiden tunnistaminen ja arviointi, yksilölliset tukikeinot
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee keskeisimpien oppimisen vaikeuksien määritelmiä, piirteitä ja syytaustoja
- ymmärtää arvioinnin tavoitteita ja tuntee erilaisia oppimisen vaikeuksien arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa
Suoritustapa
Oppimistehtävä. Osallistuminen ryhmänohjaukseen.
Arviointi asteikolla 0-5
Oppimateriaali
1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22-39). Niilo Mäki Instituutti.
2. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 102-127). Niilo Mäki Instituutti.
3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40-64). Niilo Mäki Instituutti.
5. Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252-289). Niilo Mäki Instituutti.
6. Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119-137). PS-kustannus.
7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.
8. Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324-349). Niilo Mäki Instituutti.
9. Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207-226). PS-kustannus.
10. LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö (n.d.). Niilo Mäki Instituutti. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
11. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi.]
12. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140-156). PS-kustannus.
13. Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350-372). Niilo Mäki Instituutti.
14. Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161-205). PS-kustannus.
15. Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13-40). PS-kustannus.
16. Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271-285). PS-kustannus.
(muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa)
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta Sanna Hirvi, sanna.hirvi(at)tampereenkesayliopisto.fi, 044 901 8411
Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.