Oppimisen tukeminen ERIP105 (5 op)
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Erityispedagogiikan perusopinnot 25 opVastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Jyväskylän yliopisto - Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos
Ryhmänohjauksen aikataulu ja paikka
torstai 12.3.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)
torstai 9.4.2026 klo 17.00-20.00 verkossa (Teams)
torstai 30.4.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)
torstai 7.5.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)
torstai 14.5.2026 klo 17.00-18.30 verkossa (Teams)
Aikataulut ovat alustavia, lopulliset aikataulut voidaan suunnitella yhdessä ryhmän kanssa.
Sisältö
Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja keinoja. Tutustut tuen malleihin ja tutkittuihin pedagogisiin tuen menetelmiin.
Aiheet: portaittainen tuki oppimisessa, näyttöön perustuvat tuen periaatteet (mm. tukivastemalli) ja keinot (mm. eriyttäminen, yksilöllistäminen), yksilöllinen tuki, ryhmässä toteutettava tuki
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää portaittaisten tuen mallien perustelut ja käytänteet
- tuntee näyttöön perustuvat tuen periaatteet ja keinot oppimisen vaikeuksissa
- ymmärtää kohdennetun tuen prosessin (arviointi, suunnittelu, toteutus ja tuen vaikuttavuus)
Suoritustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna, johon sisältyy pari-/ryhmätehtävä opintoryhmässä.
Arviointi asteikolla 0-5
Oppimateriaali
Aro, M. (2018). Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. LUKILOKI.
Aro, T., & Nurmi, J.-E. (2019 tai uud.). Motivaatio, tunteet ja oppiminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 128–147). Niilo Mäki Instituutti.
Björn, P., Aro, M., & Koponen, T. (2018). Matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki. Teoksessa J. Joutsenlahti, H. Silfverberg & T. Räsänen (toim.), Matematiikan opetus ja oppiminen (s. 184–201). Niilo Mäki Instituutti.
Kinnunen, A.-M., Aro, M., Närhi, V., & Savolainen, H. (2021). Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 31(2), 106–115.
Parrila, R., Gadsden, D., & Aro, M. (2019 tai uud.). Näyttöön perustuva tuki oppimisen vaikeuksissa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 66–76). Niilo Mäki Instituutti.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (2014). Opetushallitus. Saatavilla https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot [luku 7]
Roiha, A., & Polso, J. (2023). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-kustannus. [Osat 1 ja 2, sivut 16-201.]
Savolainen, H., Närhi, V., & Savolainen, P. (2019 tai uud.). Myönteisten käyttäytymismallien tukeminen opetuksessa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 194–205). Niilo Mäki Instituutti.
Siiskonen, T., Lerkkanen M.-K., & Savolainen, H. (2019 tai uud.). Oppimisen tukeminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 78–98). Niilo Mäki Instituutti.
Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. (2020). Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa1_web.pdf
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa2_web.pdf
(muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa)
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta Sanna Hirvi, sanna.hirvi(at)tampereenkesayliopisto.fi, 044 901 8411
Tiedot julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.