Avoin yliopisto-opetusEsi- ja alkuopetus

Moninaisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo esi- ja alkuopetuksessa (5 op) EDUEA002

Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen

Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot (25 op)

Vastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö

Helsingin yliopisto / kasvatustieteellinen tiedekunta

Aikataulu

Tarkempi aikataulu varmistuu kevään aikana.

Kuvaus

Opintojaksolla pohdintaan muun muassa millaista on moninaisuuden huomioiva esi- ja alkuopetus ja miten myönteinen ohjaus edistää erilaisten oppijoiden oppimista.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään


  • esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimista sosiokulttuurisessa viitekehyksessä.
  • lapsen yksilöllisten tarpeiden ja taustojen tunnistamista ja huomioimista esi- ja alkuopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
  • erilaisia tuen tarpeita ja tuen tarpeiden arviointia.
  • pedagogisia asiakirjoja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
  • monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtia ja antirasistista esi- ja alkuopetusta.
  • perheen ja kasvatusinstituution välistä monialaista yhteistyötä.

Suoritustapa

Verkko-opinnot: verkkoluennot ja oppimistehtävät.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää inkluusion ja inklusiivisen pedagogiikan perusperiaatteita.
  • ymmärtää perheiden moninaisia taustoja ja kykenee tekemään yhteistyötä erilaisten perheiden kanssa.
  • tunnistaa lasten yksilöllisyyden sekä kykenee tukemaan heidän kehittyviä identiteettejään.
  • tunnistaa rasismin eri muotoja pyrkien aktiivisesti purkamaan niitä ja toimien syrjinnän vastaisesti.
  • kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta moninaisuus ja tuen tarpeet huomioiden.


Oppimateriaalit

  • Elonheimo, A-M., Miettinen, S. Ojala, H. & Saresma, T. (2022). Intersektionaalinen feministinen pedagogiikka, (soveltuvin osin). Tampere: Vastapaino.
  • Yelland, N. (ed.) (2005; 2008). Critical Issues in Early Childhood Education, 1-177. Maidenhead: Open University Press.
  • Takala, M. & Kairaluoma, L., (toim.) (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen, luvut 1-7. Helsinki: Gaudeamus.
  • Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. (2015) Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin, (soveltuvin osin). PS-kustannus.
  • Lisäksi opettajien osoittamat tieteelliset ajankohtaiset artikkelit.

Lisätiedot

Lisätietoja opinnoista saa koulutuskoordinaattori Vappu Saloselta p. 040 081 3717 ja kesäyliopiston toimistosta  050 303 1178.

Opintopisteet

5

Ilmoittautumisen tilanne

Hakuohjeet mainittu kuvauksessa

Kurssin ajankohta

1.9.2025 - 31.12.2025

Kurssimaksu

0€