Matematiikan ja ympäristökasvatuksen pedagogiikka I (5 op) EDUEA004
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot (25 op)Vastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö
Helsingin yliopisto / kasvatustieteellinen tiedekunta
Aikataulu
Tarkempi aikataulu varmistuu kevään aikana.
Kuvaus
Opintojaksolla pohditaan, miten lapsen matemaattis-luonnontieteellinen ajattelu kehittyy ja millainen merkitys leikillä on luonnontieteiden opetuksessa.
Sisältö
Opintojaksossa käsitellään:
- Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
- Matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetuksen toteuttamista leikillisistä lähestymistapaa hyödyntämällä.
- Esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä ja luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
- Matematiikan opetuksen suunnittelua ja eheyttämistä muihin oppimiskokonaisuuksiin ja lapsen kokemusmaailmaan.
- Matematiikan osaamisen arviointia ja oppimisvaikeuksien tunnistamista.
- Ympäristökasvatukselle, ympäristöopille ja tiedekasvatukselle ominaista tutkimuksellisuutta ja kokemuksellisuutta.
- Havainnointi-, ajattelu- ja menetelmätaitoja kehittävien työtapojen ja oppimisympäristöjen käyttöä.
Suoritustapa
Verkko-opinnot: verkkoluennot ja oppimistehtävät.
Osaamistavoitteet
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin osalta.
Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetusta ja oppimista opetussuunnitelmien perusteiden suuntaisesti.
Ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin välillä.
Tuntee esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
Kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
Tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisia oppimisvaikeuksia.
Ymmärtää ympäristöopin tiedonalojen ja luonnontieteisiin liittyvän ajattelun merkitystä maailmankuvan muodostumisessa.
Osaa huomioida ja edistää kestävän kehityksen ekologista, kulttuurista, sosiaalista ja taloudellista ulottuvuutta toiminnassaan. Oppimateriaalit
Matematiikka:
- Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
- Joutsenlahti, Silferberg & Räsänen (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki instituutti.
- Opettajan osoittamia ajankohtaisia artikkeleita.
Ympäristökasvatus ja ympäristöoppi:
- Suomela, L. (2016). Tutkiva toiminta esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa K. Juuti (toim.), Ympäristöoppia opettamaan (s. 133–145). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vartiainen, J. (2020). Leikitään tutkijaa: pedagogisia näkökulmia leikilliseen tiedekasvatukseen. Teoksessa T. Kyrönlampi, K. Mäkitalo & M. Uitto (toim.), Esi- ja alkuopetuksen käsikirja (s. 109–128). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Hilander, M. & S. Tani (2022). Meaningful encounters with the built environment as the basis for urban environmental education. Education Sciences 12: 3, 203.
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa koulutuskoordinaattori Vappu Saloselta p. 040 081 3717 ja kesäyliopiston toimistosta 050 303 1178.