Avoin yliopisto-opetusEsi- ja alkuopetus

Matematiikan ja ympäristökasvatuksen pedagogiikka I (5 op) EDUEA004

Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen

Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot (25 op)

Vastaava yliopisto - tiedekunta/yksikkö

Helsingin yliopisto / kasvatustieteellinen tiedekunta

Aikataulu

Tarkempi aikataulu varmistuu kevään aikana.

Kuvaus

Opintojaksolla pohditaan, miten lapsen matemaattis-luonnontieteellinen ajattelu kehittyy ja millainen merkitys leikillä on luonnontieteiden opetuksessa.

Sisältö

Opintojaksossa käsitellään:


  • Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
  • Matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetuksen toteuttamista leikillisistä lähestymistapaa hyödyntämällä.
  • Esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä ja luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
  • Matematiikan opetuksen suunnittelua ja eheyttämistä muihin oppimiskokonaisuuksiin ja lapsen kokemusmaailmaan.
  • Matematiikan osaamisen arviointia ja oppimisvaikeuksien tunnistamista.
  • Ympäristökasvatukselle, ympäristöopille ja tiedekasvatukselle ominaista tutkimuksellisuutta ja kokemuksellisuutta.
  • Havainnointi-, ajattelu- ja menetelmätaitoja kehittävien työtapojen ja oppimisympäristöjen käyttöä.

Suoritustapa

Verkko-opinnot: verkkoluennot ja oppimistehtävät.

Osaamistavoitteet

  • Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
  • Tuntee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin osalta.
    Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetusta ja oppimista opetussuunnitelmien perusteiden suuntaisesti.
    Ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin välillä.
    Tuntee esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
    Kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
    Tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisia oppimisvaikeuksia.
    Ymmärtää ympäristöopin tiedonalojen ja luonnontieteisiin liittyvän ajattelun merkitystä maailmankuvan muodostumisessa.
    Osaa huomioida ja edistää kestävän kehityksen ekologista, kulttuurista, sosiaalista ja taloudellista ulottuvuutta toiminnassaan.
  • Oppimateriaalit

Matematiikka:

  • Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
  • Joutsenlahti, Silferberg & Räsänen (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki instituutti.
  • Opettajan osoittamia ajankohtaisia artikkeleita.

Ympäristökasvatus ja ympäristöoppi:

  • Suomela, L. (2016). Tutkiva toiminta esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa K. Juuti (toim.), Ympäristöoppia opettamaan (s. 133–145). Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Vartiainen, J. (2020). Leikitään tutkijaa: pedagogisia näkökulmia leikilliseen tiedekasvatukseen. Teoksessa T. Kyrönlampi, K. Mäkitalo & M. Uitto (toim.), Esi- ja alkuopetuksen käsikirja (s. 109–128). Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Hilander, M. & S. Tani (2022). Meaningful encounters with the built environment as the basis for urban environmental education. Education Sciences 12: 3, 203.

Lisätiedot

Lisätietoja opinnoista saa koulutuskoordinaattori Vappu Saloselta p. 040 081 3717 ja kesäyliopiston toimistosta  050 303 1178.

Opintopisteet

5

Ilmoittautumisen tilanne

Hakuohjeet mainittu kuvauksessa

Kurssin ajankohta

1.1.2026 - 31.7.2026

Kurssimaksu

0€