Avoin yliopisto-opetusLogopedia

Kieli ja elämänkaari II 5 op

Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen

Logopedian perusopinnot 25 op

Oppiaine

Logopedia

Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö

Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Ilmoittautuminen ja hintatiedot 

Ilmoittautumisen voi tehdä vain koko opintokokonaisuuteen 25 op.

Aikataulu

To 8.1.2026 klo 17.00-18.30 (2 t) Verkkoluento Maija Vänninen, ei tallennetta

8.1.- 1.2.2026 eli viikot 2-5 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
2. Fonologinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
3. Leksikaalinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
4. Morfologinen ja syntaktinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne

Ke 21.1.2026 klo 18.00-19.30, Verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori

Ke 28.1.2026 klo 18.00-19.30, Verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori

5. Pragmatiikan kehitys (Maija Vänninen) tallenne
6. Lukemaan oppiminen (Raymond Bertram) tallenne

To 5.2.2026 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän lähituutorointi ja seminaari 1 Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa, Yliopistonkatu 60 A, 7. kerros https://tampereenkesayliopisto.fi/tietoja-meista/koulutustilat/ (työn palautus kirjallisena 3 päivää aiemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)

2.2.-4.3.2026 eli viikot 6-9 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)

7. Kouluikä ja nuoruus (Maija Vänninen) tallenne
8. Aikuisuus ja ikääntyminen (Sonja Alantie) tallenne

To 19.2.2026 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän lähituutorointi ja seminaari 2 Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa

Moodle-kotitentti 11.3., 15.4. ja 27.5.2026 klo 18.00-20.00

Sisältö

Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfologian, syntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.

Suoritustapa

Moodle-kotitentti ja kurssitehtävät

Kirjallisuus

Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys, luvut 1-10 ja 12.
Menyuk, P, & M Brisk. (2005). "Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences"; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Aro, M. (2017). Learning to read Finnish. In: L.Verhoeven and C. Perfetti (Eds.), Learning to read across languages and writing systems, pp. 416-436. Guendouzi, Jackie, Filip Loncke, and Mandy J. Williams. The Routledge International Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes. Second edition. Vol. 1. Milton: Routledge, 2023. Web. Luku 3: Healthy aging and communication. Wright, H. H. (toim.) (2016).Cognition, Language and Aging. Amsterdam ; John Benjamins Publishing Company. Luvut 3, 4, 5 ja 7. Aronson, A.E. ja Bless, D.M. (2009). Clinical Voice Disorders. Thieme Medical Publishers, Inc., NY. Ch. 2: Normal Voice Development. Lisäksi muu opettajan ilmoittama kirjallisuus.

Moodle-alue aukeaa ainakin kurssitehtävien osalta viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).

Opettaja

Maija Vänninen

Tuutori

Tanja Vihriälä

Arviointi

Asteikolla 0-5

Lisätiedot 

Koulutuskoordinaattori Leena Leiniö-Rönkkö p. 0400152888

leena.leinio-ronkko@tampereenkesayliopisto.fi


Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.

Opettaja

Tanja Vihriälä

Opintopisteet

5

Ilmoittautumisen tilanne

Hakuohjeet mainittu kuvauksessa

Kurssin ajankohta

8.1.2026 - 31.12.2026

Kurssimaksu

0€