Avoin yliopisto-opetusMarkkinointi

Brändit ja brändiviestintä 5 op - ayMARK2072 - kevät 2026

Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö

Vaasan yliopisto – Markkinoinnin ja viestinnän akateeminen yksikkö

Ilmoittautuminen ja hintatiedot

Ennakkotieto. Tarkemmat tiedot (hinta ja aikataulu) varmistuvat touko-kesäkuun aikana.

Aikataulu

Kevät 2026. Verkkotyöskentelyä Moodlessa, aikataulu varmistuu myöhemmin.

Opettaja

Päivi Borisov

Sisältö

  • Brändin johtamisen strategiset päätökset ja asemoinnin taktiset keinot
  • Asiakkaan brändisuhteiden ja brändin sidosryhmien merkitys brändien pitkäaikaisessa rakentamisessa
  • Vaikuttavan brändiviestinnän prosessit ja mekanismit, ja viestintäkeinojen valinta

Osaamistavoitteet

Koulutusalan tuntemus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee brändien rakentamisen ja johtamisen keskeisen käsitteistön ja tunnistaa erilaiset teoreettiset lähestymistavat brändien tarkastelussa
  • osaa jäsentää brändiviestinnän vaikutusmekanismeja ja keinoja
  • osaa soveltaa brändijohtamisen ja markkinointiviestinnän teorioita käytäntöön

Akateemiset valmiudet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • ehdottaa ja perustella brändijohtamiseen ja viestintään liittyvä ratkaisuja sekä yrityksen että toimiston näkökulmasta käsin
  • arvioida brändijohtamisen päätöstilanteita ja viestintäkeinojen tarkoituksenmukaista käyttöä analyyttisyyttä, kriittisyyttä ja luovuutta yhdistäen

Yleiset työelämävalmiudet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esittää ja argumentoida näkökulmiaan sekä suullisesti, audiovisuaalisesti, että kirjallisen raportoinnin kautta. Vakuuttavat esiintymistaidot vahvistuvat ryhmätyöesitysten myötä ja digitaalinen osaaminen graafisen suunnittelun työkalujen käytössä (Adobe InDesign, Canva tai vastaavaa hyödyntäen).

Opintojakso antaa myös konkreettisia markkinoinnin ydintaitoja, kuten brändin asemointi ja differointi strategiselle asiakasryhmälle, integroidun markkinointiviestinnän periaatteiden soveltaminen ja kampanjasuunnitelman laatiminen

Opintojakson ryhmätyön myötä opiskelija oppii toimimaan ryhmässä toisten ryhmien kanssa todellisia markkinoinnin työelämärooleja ja vuorovaikutustilanteita (yritys/toimisto-yhteistyö) simuloiden.

Lisätiedot

Tämä kurssi korvaa aiemman opintojakson AYMARK2032 Brändijohtaminen.

Oppimateriaali

Keller, K. L., & Swaminathan, V. (2019). Strategic Brand Management:  Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Global Edition (5th  ed.). Pearson.

Kirjallisuus on lainattavissa esim. Tiedekirjasto Tritoniasta. Lisätietoa kirjastopalveluista.

Kirjalliset tuotokset tarkistetaan Turnitin-järjestelmällä (verkkoarviointi, plagiaatintunnistus, vertaisarviointi).

Lisätiedot

Lisätietoja opinnoista saa koulutuskoordinaattori Vappu Saloselta p. 040 081 3717 ja kesäyliopiston toimistosta  050 303 1178.

Opettaja

Päivi Borisov

Opintopisteet

5

Ilmoittautumisen tilanne

Hakuohjeet mainittu kuvauksessa

Kurssin ajankohta

2.3.2026 - 20.4.2026

Kurssimaksu

0€