Brändit ja brändiviestintä 5 op - ayMARK2072 - kevät 2026
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Vaasan yliopisto – Markkinoinnin ja viestinnän akateeminen yksikkö
Ilmoittautuminen ja hintatiedot
Ennakkotieto. Tarkemmat tiedot (hinta ja aikataulu) varmistuvat touko-kesäkuun aikana.
Aikataulu
Kevät 2026. Verkkotyöskentelyä Moodlessa, aikataulu varmistuu myöhemmin.
Opettaja
Päivi Borisov
Sisältö
- Brändin johtamisen strategiset päätökset ja asemoinnin taktiset keinot
- Asiakkaan brändisuhteiden ja brändin sidosryhmien merkitys brändien pitkäaikaisessa rakentamisessa
- Vaikuttavan brändiviestinnän prosessit ja mekanismit, ja viestintäkeinojen valinta
Osaamistavoitteet
Koulutusalan tuntemus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee brändien rakentamisen ja johtamisen keskeisen käsitteistön ja tunnistaa erilaiset teoreettiset lähestymistavat brändien tarkastelussa
- osaa jäsentää brändiviestinnän vaikutusmekanismeja ja keinoja
- osaa soveltaa brändijohtamisen ja markkinointiviestinnän teorioita käytäntöön
Akateemiset valmiudet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ehdottaa ja perustella brändijohtamiseen ja viestintään liittyvä ratkaisuja sekä yrityksen että toimiston näkökulmasta käsin
- arvioida brändijohtamisen päätöstilanteita ja viestintäkeinojen tarkoituksenmukaista käyttöä analyyttisyyttä, kriittisyyttä ja luovuutta yhdistäen
Yleiset työelämävalmiudet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esittää ja argumentoida näkökulmiaan sekä suullisesti, audiovisuaalisesti, että kirjallisen raportoinnin kautta. Vakuuttavat esiintymistaidot vahvistuvat ryhmätyöesitysten myötä ja digitaalinen osaaminen graafisen suunnittelun työkalujen käytössä (Adobe InDesign, Canva tai vastaavaa hyödyntäen).
Opintojakso antaa myös konkreettisia markkinoinnin ydintaitoja, kuten brändin asemointi ja differointi strategiselle asiakasryhmälle, integroidun markkinointiviestinnän periaatteiden soveltaminen ja kampanjasuunnitelman laatiminen
Opintojakson ryhmätyön myötä opiskelija oppii toimimaan ryhmässä toisten ryhmien kanssa todellisia markkinoinnin työelämärooleja ja vuorovaikutustilanteita (yritys/toimisto-yhteistyö) simuloiden.
Lisätiedot
Tämä kurssi korvaa aiemman opintojakson AYMARK2032 Brändijohtaminen.
Oppimateriaali
Keller, K. L., & Swaminathan, V. (2019). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Global Edition (5th ed.). Pearson.
Kirjallisuus on lainattavissa esim. Tiedekirjasto Tritoniasta. Lisätietoa kirjastopalveluista.
Kirjalliset tuotokset tarkistetaan Turnitin-järjestelmällä (verkkoarviointi, plagiaatintunnistus, vertaisarviointi).
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa koulutuskoordinaattori Vappu Saloselta p. 040 081 3717 ja kesäyliopiston toimistosta 050 303 1178.