Johdatus taideterapioihin 10 op
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Taideyliopisto
Ajankohta ja paikka
Reaaliaikaiset verkkoluennot seuraavasti:
- Perjantai 30.1.2026 klo 16.30-20 ja lauantai 31.1.2026 klo 9-16
Mimmu Rankanen, Päivi Pylvänäinen, Taru Koivisto ja Silja Mäki - Perjantai 13.2.2026 klo 16.30-20
Sanna Pikku-Pyhältö - Lauantai 14.2.2026 klo 9-16
Mimmu Rankanen (klo 9-12) ja Jaana Huldén - Perjantai 6.3.2026 klo 16.30-20
Silja Mäki - Lauantai 7.3.2026 klo 9-16
Päivi Pylvänäinen (klo 9-12) ja Taru Koivisto (klo 13-16) - Perjantai 10.4.2026 klo 16.30-20
Liisa Pesonen - Lauantai 11.4.2026 Klo 9-16
Liisa Jaakonaho (klo 9-12) ja Taru Koivisto (klo 13-16) - Lauantai 18.4.2026 klo 9-16
Mimmu Rankanen, Päivi Pylvänäinen, Taru Koivisto ja Silja Mäki
Opintojakson kokonaisuuden vastuuopettajana toimii Päivi Pylvänäinen.
Haku opintoihin
Opintoihin on rajattu osallistujamäärä, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojen toteutuminen vahvistetaan mahdollisimman pian viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Opinnot toteutuvat, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi.
Haku motivaatiokirjeellä (n. yksi A4). Motivaatiokirjeen kysymykset ovat:
- Kirjoita hakemuksen alkuun nimesi ja yhteystietosi.
- Kerro taustastasi, opinnoistasi ja työkokemuksestasi lyhyesti.
- Mitä odotat oppivasi tällä kurssilla?
- Miten toivot voivasi tulevaisuudessa hyödyntää tällä kurssilla oppimaasi?
- Suunnitteletko tai olisitko kiinnostunut jatkamaan taideterapian opiskelua pitemmälle tämän johdantokurssin jälkeen? Kyllä/en
Opintoihin haetaan täyttämällä kyselylomake (linkki) 12.12.2025 mennessä. Hakuajan päätyttyä ja hakemuksen käsittelyn jälkeen saat vielä vahvistuksen opintoihin hyväksymisestä sähköpostiisi ennen opintojen alkua.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittanut opiskelija
- ymmärtää eri taideterapioita yhdistäviä ja erottavia tekijöitä
- tiedostaa taiteiden terapeuttiseen käyttöön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- hahmottaa taiteen terapeuttisen käytön ja taideterapioiden suhteita.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään eri taideterapioihin ja niiden taustalla vaikuttaviin erilaisiin ihmiskäsityksiin ja taidekäsityksiin, sekä käsitellään eri taiteille ominaisia ja yhteisiä terapeuttisia tekijöitä ja toiminnan eettisiä kysymyksiä eri näkökulmista kuten diversiteetin, inkluusion ja toiminnan saavutettavuuden kannalta. Taiteen terapeuttisen käytön eettisyyttä tarkastellaan myös ammatillisten rajojen, tunnetason vuorovaikutuksen, henkilökohtaisen haavoittuvuuden, turvattomuuden ja turvallisuuden näkökulmista.
Opintojaksolla käsitellään myös taideterapioiden suhdetta taiteen ja hyvinvoinnin kenttään, yhteisötaiteeseen sekä taidepedagogiikkaan niin tutkimuksen kuin erilaisten toimintaympäristöjen ja työskentelykäytäntöjen näkökulmista.
Toteutustavat
Verkko-opiskelu: luennot, kokemukselliset demonstraatiot ja työpajat. Itsenäinen opiskelu: omakohtainen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen, reflektiivinen pienryhmätyöskentely, sekä omia kokemuksia reflektoivat taiteelliset ja kirjalliset oppimistehtävät).
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen, kirjallinen esseetehtävä ja ryhmätyöt. Opintojakson vastuuopettaja arvioi tehtävät.
Oppimateriaali
Anttila, E. (2013). Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. [The entire school dances! The possibilities of embodied learning in a school community]. Theatre Academy Helsinki: Acta Scenica 37.
Fancourt, D. & Finn, S. (2019). What is the Evidence on the Role of the Arts in Improving Health and Well-Being? A Scoping Review. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; Health Evidence Network (HEN) Synthesis Report 67.
Jones, P. (2005). The Arts Therapies. A Revolution in Healthcare. Hove: Brunner Routledge.
Karkou, V. & Sanderson, P. (2006). Arts Therapies. A Research Based Map of the Field. London: Elsevier.
Karkou, V., Sajnani, N., Orkibi, H., Groarke, J.M., Czamanski-Cohen, J., Panero, M.E., Drake, J., Jola, C., and Baker, F.A. (2022). Editorial: The Psychological and Physiological Benefits of the Arts. Front. Psychol. 13:840089. doi: 10.3389/fpsyg.2022.840089
Malchiodi, C. (toim.) (2011). Ilmaisuterapiat. Kuopio: Unipress.
Pylvänäinen, P., Hyvönen, K., ym. (2021). Ryhmämuotoinen tanssi-liiketerapia kuntoutusmuotona masennuspotilaille : Satunnaistettu kontrolloitu tutkimus. Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia ; 157. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102033575
Shafir, T., Orkibi, H., Baker, F. A., Gussak, D., and Kaimal, G. (2020). Editorial: The State of the Art in Creative Arts Therapies. Front. Psychol. 11:68. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00068
Stern, D. (2010). Forms of Vitality. Exploring Dynamic Experience in Psychology, the Arts, Psychotherapy, and Development. Oxford University Press.
Arviointi
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Koulutus toteutetaan yhteistyössä kesäyliopistoverkoston kanssa.
Lisätiedot: Koulutuskoordinaattori Jere Salo, jere.salo(ät)tampereenkesayliopisto.fi, 040 081 8229.
Tiedot ilmoitettu ennakkotietona, muutokset mahdollisia.