Digimarkkinointi ja tekoälyn hyödyntäminen kesäyliopistoissa
Koulutus tarjoaa käytännönläheisen katsauksen digitaalisen markkinoinnin ja tekoälyn hyödyntämiseen kesäyliopistojen näkökulmasta. Koulutuksen käytyään osallistuja ymmärtää digimarkkinoinnin mahdollisuudet, tunnistaa tekoälypalveluiden hyödyntämistavat ja omaa valmiudet kehittää kesäyliopistonsa markkinointia käytännössä.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu kesäyliopistojen koko henkilöstölle.
Aikataulu ja teemat
Osio 1. DIGITAALISEN MARKKINOINNIN HYÖDYNTÄMINEN
Kouluttajana Jonna Muurinen, Kuulu
Tiistai 2.9.2025 klo 10.00–11.30
Fiksumpaa ja tavoitteellisempaa markkinointityötä arjessa
- Miten selkeyttää omaa markkinointityötä: tavoitteet, kohderyhmät ja viestit
- Käytännön vinkkejä sisällöntuotantoon ja ajankäytön tehostamiseen
- Inspiroivia oivalluksia kollegoilta – mitä voi oppia muilta kesäyliopistoilta
Tiistai 9.9.2025 klo 10.00–11.30
Digimarkkinoinnin suunta ja mahdollisuudet kesäyliopistoissa
- Miten kesäyliopisto voi tehdä vaikuttavaa digimarkkinointia rajallisilla resursseilla?
- Tärkeimmät kanavat, sisällöt ja teot – missä juuri nyt kannattaa olla mukana
- Esimerkkejä ja vinkkejä eri kokoisille organisaatioille: mistä aloittaa, mihin keskittyä
Osio 2. TEKOÄLY MARKKINOINNISSA
Kouluttajana Jukka Lehtoranta
Tiistai 23.9.2025 klo 10.00–11.30
Miten tekoälyä voi hyödyntää markkinoinnissa?
- Mihin tekoälypalveluita käytetään tällä hetkellä markkinoinnissa ja miten markkinointi on muuttunut tekoälyn myötä?
- Käytännön harjoitus: Kohdenna ja kehitä sisältöäsi tekstitekoälyn avulla?
- Käytännön harjoitus: Luo mediasisältöjä tekoälyn avulla?
- Mitä käyttöehdoista ja tekijänoikeuksista tulee tietää?
Tiistai 30.9.2025 klo 10.00–11.30
Tekoälyn vaikutukset markkinointityöhön ja eettisyys/vastuullisuus
- Miten tekoälykehitys vaikuttaa tavalliseen markkinointiin?
- Milloin on hyödyllistä olla hyödyntämättä tekoälyä?
- Millaisia eettisiä ja lainsäädännöllisiä ulottuvuuksia aiheeseen liittyy?
- Miten vastuullisuus tulee huomioida tekoälyn käytössä?
Kouluttajat
Jonna Muurinen on digimarkkinointitoimisto Kuulun perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on työskennellyt yli 20 vuotta markkinoinnin, viestinnän ja median parissa Suomessa, Ruotsissa ja Kanadassa. Muurinen on kouluttanut ja konsultoinut vuosien varrella yli 1000 erilaista viestinnän, markkinoinnin ja strategisen yrityskehittämisen ryhmää, pääasiassa erilaisia yrittäjäryhmiä, myynti- ja markkinointihenkilöstöä sekä johtoporrasta.
Jukka Lehtoranta on tekoälykouluttaja, joka on erikoistunut tekoälyn mahdollisuuksien sanoittamiseen ja kokonaisvaltaiseen näkemykseen. Taustaltaan Jukka on luokanopettaja ja tietotekniikan aineenopettaja. Hän tekee väitöskirjaa tekoälylukutaidosta Itä-Suomen yliopistoon.
Toteutustapa
Luentosarja toteutetaan verkossa.
Verkossa toteutettavaan luentosarjaan kuuluu neljä asiantuntijaluentoa (4 x 90 min). Luennot ovat tallenteina katsottavissa kahden kuukauden ajan toteutuspäivästä. Osallistumislinkki lähetetään osallistujille sähköpostitse ennen luentosarjan alkua.
Lisätiedot
Luentosarja on Opetushallituksen rahoittamaa henkilöstökoulutusta ja se on maksuton vapaan sivistystyön oppilaitosten henkilöstölle. Luentosarja liittyy osaksi Osallistavan muutosjohtamisen askelmerkit kesäyliopistoissa -hanketta, jota koordinoi Tampereen kesäyliopisto.
Digimarkkinointi ja tekoälyn hyödyntäminen kesäyliopistoissa:
Marjaana Rasku, Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto
marjaana.rasku@epky.fi
Osallistavan muutosjohtamisen askelmerkit kesäyliopistoissa -hanke:
Mikko Mattila, Tampereen kesäyliopisto
mikko.mattila@tampereenkesayliopisto.fi