Kehitä ammatillista osaamistasiOrganisaatiot ja johtaminen

Pehmeät työelämätaidot – Kehon viisaus johtamisessa 10 op


Lähikoulutus ajalla 3.9.2026-5.3.2027 klo 9-16

Nykyajan työelämä kaipaa esihenkilöitä ja työnohjaajia, joilla on taitoa kohdata, kuunnella ja johtaa ihmisiä kokonaisina – ei vain ajattelevina, vaan myös tuntevina ja kokevina olentoina. Pehmeät työelämätaidot – kuten empatia, vuorovaikutuskyky, läsnäolo, tunnesäätely ja palautumiskyky – ovat keskeisiä hyvinvoinnin ja johtamisen taitoja. Ne eivät kehity pelkän tiedon kautta, vaan ennen kaikkea kokemuksen ja kehotietoisuuden avulla. Tämä koulutus tarjoaa turvallisen, kokemuksellisen ja kehollisen oppimisympäristön näiden taitojen syventämiseen. Koulutuksen perustana on psykofyysisen psykoterapian lähestymistapa, somaattiset menetelmät ja kehollinen oppiminen, joita täydentää tanssi- ja liiketerapeuttinen näkökulma.


Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu:
- esihenkilöille ja johtajille, jotka haluavat vahvistaa omaa läsnäoloaan, palautumiskykyään ja vuorovaikutustaitojaan
- työnohjaajille ja kehittämistyön ammattilaisille, jotka haluavat syventää ymmärrystään kehollisuudesta ohjaustyössä
- lisäksi kaikille, jotka ovat kiinnostuneita ihmisläheisestä ja kehollisesta tavasta ymmärtää johtajuutta ja ohjaamista.

Koulutuksen rakenne

Koulutus koostuu kuudesta kahden päivän seminaarista (yhteensä 12 koulutuspäivää).
Jokainen seminaari sisältää:
- teoriaosuuden, joka avaa teeman psykofyysisestä ja somaattisesta näkökulmasta
- kokemuksellisia harjoituksia, joissa opitaan kehollisen tietoisuuden ja vuorovaikutuksen kautta
- reflektiota ja yhteistä jakamista, jotka tukevat oppimisen juurtumista omaan työhön

Seminaarit ja aiheet

Kellonaika päivittäin 9.00-16.00

1. Kehollinen minä – läsnäolo, hengitys ja maadoittuminen

3.-4.9.2026

• Kehomieliyhteyden perusta: kehon viisaus ja signaalit
• Läsnäolon ja maadoittumisen harjoituksia
• Hengityksen ja autonomisen hermoston yhteys itsesäätelyyn
• Esihenkilön ja ohjaajan oma säätely johtamisen perustana

2. Tunnesäätely ja keho – rauhoittumisen ja virittymisen taidot

12.-13.10.2026

• Tunteiden fysiologia ja kehon rooli tunnesäätelyssä
• Stressireaktiot, palautuminen ja kehotasoinen itsesäätely
• Somaattiset menetelmät rauhoittumiseen ja virittymisen hallintaan
• Tunteiden tunnistaminen ja säätely vuorovaikutuksessa

3. Kehollinen vuorovaikutus – kuunteleminen, resonanssi ja empatia

12.-13.11.2026

• Kehollinen kuunteleminen ja läsnäolon laatu
• Empatian ja peilaamisen kehollinen perusta
• Vuorovaikutuksen hienovaraiset kehosignaalit
• Somaattinen yhteys ja sen vaikutus työyhteisön ilmapiiriin

4. Kehollinen johtajuus ja turvallisuuden rakentaminen

10.-11.12.2026

• Turvallisen ilmapiirin kehollinen perusta
• Kehon kautta välittyvä johtajuus ja vaikuttavuus
• Tilanhallinta, ryhmän säätely ja kehotietoisuuden merkitys ohjaustyössä

5. Liikkeen kieli – tanssi ja liike pehmeiden taitojen oppimisen väylänä

14.-15.1.2027

• Liike kokemuksellisen oppimisen väylänä
• Kehon rytmi, flow ja yhteys itseen ja toisiin liikkeen kautta
• Tanssin ja liikkeen avulla läsnäolon, luottamuksen ja luovuuden vahvistaminen
• Liikkeen kautta oman johtajuuden ja vuorovaikutuksen tutkiminen

6. Integroituminen ja soveltaminen – pehmeät työelämätaidot käytännössä

4.-5.2.2027

• Kokemusten ja oivallusten kokoaminen
• Kehollinen reflektointi ja yhteinen oppimisen jakaminen
• Pehmeiden taitojen juurruttaminen omaan johtajuuteen ja työhön
• Omien kehollisten harjoitusten ja tukirakenteiden löytäminen jatkoa varten

Koulutuksen hyödyt osallistujalle

Koulutus tukee osallistujan

  • läsnäolon ja palautumiskyvyn vahvistumista
  • empatiakyvyn ja vuorovaikutustaitojen syvenemistä
  • kehollista tietoisuutta ja itsensä johtamisen taitoja
  • kykyä luoda turvallinen ja inhimillinen työilmapiiri


Koulutuksen suorittaminen

Halutessasi kokonaisuus on mahdollista suorittaa 15 opintopisteen laajuisena. Tällöin tulee laatia 5 op:n laajuinen lopputyö “Kokemus ja teoria rinnakkain”.

Työn tavoite:
Opiskelija yhdistää koulutuksen kokemuksellisen osuuden ja teoreettisen näkökulman luodakseen reflektiivisen oppimistyön. Työn laajuus: 3–5 sivua + 3–5 lähdettä.


Koulutuksen suoritustavat

Lähiopetukseen osallistuminen (vähintään 80 %)

Oppimispäiväkirja / reflektiopäiväkirja 3 op itselle, oman oppimisen tueksi.

Kirjareferaatti ja impaktikertomus 3 op
a. Kirjareferaatti 1 op 2-4 sivua
b. impaktikertomus 2 op 1-2 sivua

Työelämälähtöinen soveltamistehtävä 2 op, 3-5 sivua

Henkilökohtainen kehollinen kompassi 1 op, teksti, kuvio tai malli, 3-5 sivua.

Loppuseminaari / oppimiskeskustelu 1 op, esitykset

Lisätietoja ja ohjeita tehtävistä saat koulutuksen alkaessa.


Kouluttajat


Jaana Rajaveräjä, kehopsykoterapeutti, työnohjaaja ja psykofyysisen psykoterapian kouluttaja. Hän on erikoistunut kehollisuuteen, kehomieliyhteyteen ja somaattisiin menetelmiin työnohjaus- ja koulutustyössä.

Riina Johansson, kehopsykoterapeutti, työnohjaaja ja psykofyysisen psykoterapian kouluttaja. Hänen työnsä ytimessä on kehollinen läsnäolo, vuorovaikutus ja turvallisen tilan rakentaminen ohjausprosesseissa.

Elina Ikonen, tanssipedagogi ja tanssi- ja liiketerapeutti, joka yhdistää työssään liikettä, luovuutta ja kehollista tietoisuutta osana oppimista ja hyvinvointia.




Opintopisteiden kirjaaminen Oma opintopolku -palveluun:

Halutessasi, tästä koulutuksesta on mahdollista saada hyväksytty suoritusmerkintä OPH:n ylläpitämään Oma Opintopolku -palveluun. Osaamisperusteisesti kuvattujen ja opintopisteytettyjen koulutusten on tarkoitus parantaa mahdollisuuksiasi todentaa hankittua osaamista ja sisällyttää se osaksi yksilöllisiä oppimispolkujasi. 

Suostumusta kysytään koulutuksen alkaessa. Lisätietoja: https://tampereenkesayliopisto.fi/opiskelijalle/osaamisperusteisuus/

Opiskelijan osaaminen arvioidaan hyväksytty / hylätty-asteikolla. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen koulutuksen päätyttyä voidaan arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi.  


Osaamistavoitteet

Koulutuksen käytyään osallistuja:

  • ymmärtää kehollisuuden, tunnesäätelyn ja psykofyysisen oppimisen keskeiset periaatteet sekä niiden merkityksen esihenkilö- ja ohjaustyössä.
  • osaa soveltaa kehotietoisuutta, läsnäolon taitoja ja  kehollisia vuorovaikutusmenetelmiä omassa johtamisessaan ja työnohjaustilanteissa.
  • osaa soveltaa kehollisia tunnesäätelyn ja palautumisen menetelmiä sekä itsensä johtamisen välineinä että työyhteisön hyvinvoinnin tukena.
  • osaa luoda turvallisuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta vahvistavia kehollisia toimintatapoja omaan työhönsä.
  • osaa luoda omalle työlleen soveltuvan kehollisen työskentelymallin ja henkilökohtaisen “kehollisen kompassin” pehmeiden työelämätaitojen vahvistamiseen.

Hyväksytty: yleiset arviointiperusteet

Opiskelija

  • osoittaa koulutuksen osaamistavoitteiden edellyttämän tason
  • osallistuu koulutuksen lähipäiviin vähintään 80 %.
  • palauttaa kaikki vaaditut suoritukset hyväksytysti.
  • osoittaa reflektiokykyä, kykyä yhdistää kokemuksellista ja teoreettista oppimista sekä sitoutumista oman ammatillisen kasvun tarkasteluun.


Lisätiedot: Sanna Vaurula

Opettaja

Useita kouluttajia

Opintopisteet

10

Ilmoittautumisen tilanne

Kurssilla on tilaa

Kurssin ajankohta

3.9.2026 - 5.2.2027

Ilmoittautuminen alkaa

4.12.2025

Ilmoittautuminen päättyy

13.8.2026

Kurssimaksu

2550€

Ilmoittaudu