Kieli ja elämänkaari II 5 op
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Logopedian perusopinnot 25 opOppiaine
Logopedia
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Ilmoittautuminen ja hintatiedot
Ilmoittautumisen voi tehdä vain koko opintokokonaisuuteen 25 op.
Aikataulu
Ma 13.1.2025 klo 17.00-18.30 (2 t ) verkossa, ei tallennetta, Maija Vännisen johdantoluento
14.1.- 31.1.2025 eli viikot 3-5 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
2. Fonologinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
3. Leksikaalinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
4. Morfologinen ja syntaktinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
Ke 22.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori
Ke 29.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori
5. Pragmatiikan kehitys (Maija Vänninen) tallenne
6. Lukemaan oppiminen (Raymond Bertram) tallenne
To 6.2.2025 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän lähituutorointi ja seminaari 1 Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa, Yliopistonkatu 60 A, 7. kerros https://tampereenkesayliopisto.fi/tietoja-meista/koulutustilat/ (työn palautus kirjallisena 3 päivää aiemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)
7. Kouluikä ja nuoruus (Maija Vänninen) tallenne viikko 7
8. Aikuisuus ja ikääntyminen (Sonja Alantie) tallenne viikko 7
10.2.-28.2.2025 eli viikot 7-9 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
To 20.2.2025 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän lähituutorointi ja seminaari 2 Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa
Moodle-kotitentti ke 12.3., 16.4. ja 28.5.2025 klo 18.00
Sisältö
Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfologian, syntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Suoritustapa
Moodle-kotitentti ja kurssitehtävät
Kirjallisuus
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys, luvut 1-10 ja 12.
Menyuk, P, & M Brisk. (2005). "Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences"; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Aro, M. (2017). Learning to read Finnish. In: L.Verhoeven and C. Perfetti (Eds.), Learning to read across languages and writing systems, pp. 416-436. Guendouzi, Jackie, Filip Loncke, and Mandy J. Williams. The Routledge International Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes. Second edition. Vol. 1. Milton: Routledge, 2023. Web. Luku 3: Healthy aging and communication. Wright, H. H. (toim.) (2016).Cognition, Language and Aging. Amsterdam ; John Benjamins Publishing Company. Luvut 3, 4, 5 ja 7. Aronson, A.E. ja Bless, D.M. (2009). Clinical Voice Disorders. Thieme Medical Publishers, Inc., NY. Ch. 2: Normal Voice Development. Lisäksi muu opettajan ilmoittama kirjallisuus.
Moodle-alue aukeaa ainakin kurssitehtävien osalta viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).
Opettaja
Maija Vänninen
Tuutori
Tanja Vihriälä
Arviointi
Asteikolla 0-5
Lisätiedot
Koulutuskoordinaattori Leena Leiniö-Rönkkö p. 0400152888
leena.leinio-ronkko@tampereenkesayliopisto.fi
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.