Introduction to Bilingualism 5 op
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Logopedian perusopinnot 25 opOppiaine
Logopedia
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Ilmoittautuminen ja hintatiedot
Ilmoittautumisen voi tehdä vain koko opintokokonaisuuteen 25 op.
Aikataulu
Huom! Opiskelija voi suorittaa opintojakson pakolliset tuutorointikerrat joko keväällä 2025 tai syksyllä 2025. Sama aloitusluento keväällä ja syksyllä!
Kevät 2025: Ti 1.4.2025 klo 18.00-19.30 (2 t) Raymond Bertram verkkoluento englanniksi (alustus opintojakson sisältöihin + posteriohjeistus, sama aloitusluento keväällä ja syksyllä)
Syksy 2025: Ti 9.9.2025 klo 18.00-19.30 (2 t) Raymond Bertram verkkoluento englanniksi (alustus opintojakson sisältöihin + posteriohjeistus, sama aloitusluento keväällä ja syksyllä)
Luentosalitallenteita Moodlessa (englanninkielisiä). Tallenteet lisätään Moodleen maalis-huhtikuussa 2025, jotta opiskelijat voivat kuunnella niitä omassa aikataulussa. Posteriohjeet ja artikkelit lisätään myös maalis-huhtikuussa Moodleen, näin materiaaliin voi orientoitua ja valita ryhmät/artikkelit, posterityöskentely on joko keväällä tai syksyllä. Tuutori hyväksyy posterit.
Kevät 2025: Ke 16.4.2025 klo 18-19.30 (2 t) Tanja Vihriälän verkkotuutorointi
Syksy 2025: To 18.9.2025 klo 18-19.30 (2 t) Tanja Vihriälän verkkotuutorointi
Kevät 2025: To 24.4.2025 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän lähituutorointi/posteriesitykset Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa, Yliopistonkatu 60 A, 7. kerros https://tampereenkesayliopisto.fi/tietoja-meista/koulutustilat/
Syksy 2025: To 25.9.2025 klo 17.30-20.00 (3 t) Tanja Vihriälän verkkotuutorointi/posteriesitykset Tampereen kesäyliopiston Valo-opetustilassa
Valvottu Moodle-tentti oppilaitoksessa klo 18.00-20.00. Tenttikysymykset englanniksi ja suomeksi. Tenttiin saa vastata molemmilla kielillä.
Tentit: 7.5.2025, 16.6.2025, 9.10.2025 ja 13.11.2025 ja tarvittaessa 17.12.2025.
Tenttiin ilmoittaudutaan viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttiä lomakkeella. Tenttipaikan voi tarkistaa lähempänä tenttiajankohtaa tenttikalenteristamme.
Varustus: kuvallinen henkilötodistus, oma läppäri ja virtajohto. Tarkista ennen tenttiä, että pääset kirjautumaan Moodle-alueelle!
Sisältö
Lectures present the emergence of bilingualism at different stages of the life cycle, key theories and the role of bilingualism in the society. In the assignments, the student observes the manifestation of bilingualism at different stages of the life cycle with the help of case examples. The learning outcomes are met by reading the text book, participating in on-site lectures, reading research articles, participating in in-class discussions, completing assignments, and learning about on-going research in the department.
Osaamistavoitteet
Upon the completion of this course, students will understand:
- the principles of bilingual development at different stages of the life cycle
- the social implications of bilingual development
- cognitive activity (processing, memory, attention) in bilingual communication
- the principles and challenges in assessment and rehabilitation of language disorders in bilinguals
Suoritustapa
Moodle-tentti kesäyliopistolla
Kirjallisuus
Grosjean & Li (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley-Blackwell.
Hoff, E. (2014). Language Development. Belmont, CA: Wadsworth. Chapter 2 & 9. Kohnert, K. (2013) Language Disorders in Bilingual Children and Adults. SanDiego: Plural Publishing. Chapters 2, 4, 8 & 9. (e-book to be found in university library).
Paul, R. & Norbury, C.F. (2012). Language disorders from Infancy through adolescence: Listening, speaking, reading and communicating (4th edition). St. Louis, MO: Elsevier Mosby. Chapter 5. (e-book to be found in university library).
Wright, Boun, Garcia (Eds.) (2017). The Handbook of Bilingual and Multilingual Education. Chapter 7: A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education.
Yu, B. (2016). Bilingualism as Conceptualized and Bilingualism as Lived: A Critical Examination of the Monolingual Socialization of a Child with Autism in a Bilingual Family. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(2), 424–435. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2625-0 (Lecture 12)
Opettaja
Raymond Bertram
Tuutori
Tanja Vihriälä
Arviointi
Asteikolla 0-5
Lisätiedot
Koulutuskoordinaattori Leena Leiniö-Rönkkö p. 0400152888
leena.leinio-ronkko@tampereenkesayliopisto.fi
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.