Tunnista päihteiden käyttö - kohtaa ja ohjaa käyttäjää 5 op
Koulutus vahvistaa tietotaitoa päihteistä, päihteiden käytöstä ja päihteettömyyttä edistävistä tekijöistä sekä kohtaamisen ja ohjauksen muodoista ja työmenetelmistä. Voit soveltaa koulutuksessa oppimaasi suoraan työtehtäviisi.
Koulutuksen pääteemat ovat voimavaralähtöisyys, osallisuus, perhekeskeisyys ja vertaisuus.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon, opetus-, kasvatus- ja kuntoutusalan ammattilaisille sekä kaikille, jotka kohtaavat toimintaympäristöissään päihteitä käyttäviä ja heidän läheisiään.
Aikataulu ja toteutustapa
Koulutus järjestetään verkkokoulutuksena, kurssin suoritusaika on 17.9.2025-18.2.2026. Koulutuksen aloitus- ja päätöspäivät järjestetään aikataulutettuina verkkotapaamisena, muutoin kurssi on suoritettavissa itsenäisesti oman aikataulun mukaan. Koulutus sisältää myös yhden verkossa järjestettävän pienryhmäohjaustilaisuuden. Oppimisympäristönä toimii Moodle.
Aikataulutetut tapaamiset (Zoom):
Aloitustapaaminen ke 17.9.2025 klo 12–16
Pienryhmäohjaus 26.11.2025 klo 13–15 tai 27.11.2025 klo 10–12
Lopetusseminaari 18.2.2026 klo 9–16
Sisältö
- päihdekulttuuri ja yleisempien päihteiden käyttö ja vaikutukset
- riskikäyttö ja riippuvuus eri ikävaiheissa
- muutosprosessi ja vaihemalli
- kohtaamisen ja ohjauksen eri työmenetelmät yhteistyösuhteessa
- päihdetyötä tekevät toimijat, tahot ja työmenetelmät
- turvallinen kohtaaminen ja omien voimavarojen vahvistaminen
Koulutuksen pääteemat ovat voimavaralähtöisyys, osallisuus, perhekeskeisyys ja vertaisuus. Sisältö tarkentuu koulutuksen alussa huomioiden opiskelijoiden henkilökohtaiset osaamistavoitteet.
Osaamisperusteet
Koulutuksen suoritettuasi,
- tunnistat päihteiden riskikäytön ja osaat tukea ja motivoida päihteiden käyttäjää myös riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
-tunnistat epäluottamusta ja stigmaa ylläpitäviä yleisiä tekijöitä ja sekä omia asenteita ja arvoja kohdatessasi päihteitä käyttävän ja tämän läheisensä ja osaat analysoida eettisesti haastavia tilanteita ja etsiä keinoja niiden lievittämiseksi yhteistyösuhteessa.
- osaat arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyösuhteessa ihmisläheistä ohjausta näyttöön perustuvan tiedon avulla.
- tiedät palvelujärjestelmän ja sen toiminnan tasot edistäen sekä päihteitä käyttävän ja tämän läheisen osallisuutta ja sitoutumista, että omaa toimijuuttasi verkostoissa.
- tunnistat ja osaat hyödyntää turvallisuutta ja voimavaroja vahvistavia tekijöitä yhteistyösuhteessa ja toimintaympäristössä.
Suoritustapa
Koulutus (5 op) toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ja koulutus on suoritettavissa työn ohella. Verkko-opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti itsenäisesti ja joustavasti omaan tahtiisi. Koulutukseen kuuluu kaksi lähiopetuspäivää (aloitus ja loppuseminaari), jotka sisältävät vuorovaikutteisia teorialuentoja ja toiminnallisia ja kokemuksellisia tuokioita. Sinun tulee osallistua myös yhteen pienryhmäohjaukseen liittyen oppimistehtävän laadintaan. Koulutuksen oppimateriaali on luentomateriaalia, kirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita ja opiskelijan valitsemaan oheismateriaalia. Sähköisenä oppimisalustana toimii Moodle.
Koulutuksessa laaditaan oppimistehtävä yksilö- tai parityönä. Kaksiosaisessa kirjallisessa tehtävässä kuvataan teoriaan ja kokemustietoon perustuva kuvitteellinen tai todenmukainen tapauskuvaus. Tehtävän yksityiskohtainen ohje kuvataan Moodlessa ja siihen perehdytään aloituspäivässä. Kouluttajat toteuttavat oppimistehtävän laadintaan liittyvän verkko-ohjauksen pienryhmätyöskentelynä antaen opiskelijalle henkilökohtaisen välipalautteen tuotoksesta ennen lopullista tehtävän arviointia.
Koulutuksen aikana kirjoitetaan blogi, joka kohdennetaan kuvitteelliselle tai omalle työyhteisölle tai toimintaympäristön yhteistyökumppaneille. Blogin ohje kuvataan Moodlessa.
Opintopisteiden kirjaaminen Oma opintopolku -palveluun:
Opiskelijan osaamisen arvioinnista viedään merkintä Opetushallituksen ylläpitämään Koski-tietovarantoon (opiskelijalle suoritusmerkintä näkyy Oma Opintopolku -palvelussa), mikäli opiskelija näin haluaa. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmissä opinnoissa ja työelämässä. Opiskelija antaa koulutuksen alkuvaiheessa suostumuksen suoritusmerkinnän kirjaamisesta palveluun. Koulutuksesta saa myös kirjallisen todistuksen.
Opiskelijan osaaminen arvioidaan hyväksytty/hylätty- asteikolla. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen koulutuksen päätyttyä voidaan arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi ja hän on osallistunut koulutusohjelmassa kuvattuun työskentelyyn (jaksot 1–5) ja suorittanut hyväksytysti oppimistehtävän ja blogin.
Ilmoittautuminen ja hintatiedot
Opintomaksu 360 euroa maksetaan verkkomaksuna ilmoittautumisen yhteydessä. Koulutukseen on rajallinen osallistujamäärä, opiskelijat otetaan koulutukseen ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kouluttajat
Eija Noppari, esh, THM, psykoterapeutti (VET)
Olen terveydenhuollon ammattilainen työskennellen aluksi julkisella sektorilla erikoissairaanhoitajana psykiatrisessa avohoidossa kohdaten myös päihteitä käyttäviä potilaita ja heidän läheisiään. Viimeisimmät vuosikymmenet terveydenhuollon maisterina olen ollut kouluttajana korkeakoulusektorilla sosiaali- ja terveysalalla, mielenterveys- ja päihdetyön osaamisen alueella. Opetustehtäviini on liittynyt myös hanke- ja tutkimustoimintaa esimerkiksi päihtyneen potilaan hoitotyön laadun kehittämisen parissa.
Asiakastyö vaativan erityistason psykoterapeuttina (VET) yksityisellä ja kolmannella sektorilla on syventänyt muun muassa kokemusta siitä, miten merkityksellistä on ottaa puheeksi asiakkaan elämänpiiriin liittyvä päihteiden käyttö. Myös ratkaisukeskeisen lyhytterapiakoulutuksen koulutuspäivissä olen saanut opiskelijoilta arvokkaita näkökulmia päihteitä käyttävän asiakkaan/ läheisen asiakasosallisuuden vahvistamiseen.
Hanna Rautio, TM, psykoterapeutti
Olen Hanna Rautio ja ratkaisukeskeinen psykoterapeutti ja työnohjaaja. Teen työterveyden lyhytpsykoterapiaa, Kelan kuntoutuspsykoterapiaa ja työnohjausta. Kohtaan työssäni elämän eri haasteita, joita mm. päihteidenkäyttö aiheuttaa.
Ensimmäiseltä koulutukseltani olen teologian maisteri, ja minulla on myös opettajan pätevyys. Työskentelin yli 20 vuotta Diakonia-ammattikorkeakoulussa sosiaali-, terveys- ja kirkonalan opiskelijoiden opettajana mm. mielenterveyden, päihteiden, etiikan, arvojen ja asenteiden sisällöistä.
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.