Luontopainotteisen psykoterapian perusteet 30 op
Pääkouluttaja
- PsT, eko- ja ympäristöpsykologi, gestalt-psykoterapeutti, LuoVi-ohjaajakouluttaja Kirsi Salonen
Muut kouluttajat mm:
- traumapsykoterapeutti, sairaanhoitaja, LuoVi-ohjaajakouluttaja Jonna Södervall
- PsM, integratiivinen psykoterapeutti, LuoVi-ohjaajakouluttaja Jane-Veera Paakkolanvaara
- psykofyysinen psykoterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja Riina Johansson
- PsM, integratiivinen psykoterapeutti, LuoVi-ohjaaja Tiia Eggert
- PsM, kognitiivis-analyyttinen psykoterapeutti Nina Leikas
Kohderyhmä
Psykoterapeutit, psykologit, lääkärit, psykoterapiakoulutuksessa olevat opiskelijat, sosiaalityöntekijät, fysioterapeutit, toimintaterapeutit ja muut luontopainotteisesta asiakastyöstä kiinnostuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt.
Sisältö
Luontopainotteisen psykoterapian perusteiden koulutus on integratiivinen menetelmäkoulutus, joka pohjaa eko- ja ympäristöpsykologiaan, näyttöön perustuviin/tieteellisesti tutkittuihin luontolähtöisiin menetelmiin (erit. Luonnosta Virtaa -menetelmäkokonaisuus) sekä eri psykoterapeuttisiin näkemyksiin (mm. gestalt, trauma, integratiivinen, ratkaisukeskeinen) osana asiakastyötä. Menetelmien avulla asiakkaita autetaan tunnistamaan, tiedostamaan ja muuttamaan suhdettaan luontoympäristöön, itseen (kehomieleen) sekä toisiin. Tukena käytetään myös luontolähtöisiä mindfulness-menetelmiä. Luontopainotteiset terapeuttiset menetelmät sopivat sekä lyhytterapiaan että pitkään psykoterapiaan eri kohderyhmille.
Perusopinnot antavat opiskelijoille valmiudet luontopainotteiseen terapeuttiseen työskentelyyn (sotealan ammattilaiset ilman psykoterapianimikettä) ja luontopainotteisen psykoterapian tekemiseen (psykoterapeutit). Opiskelijat saavat myös keinoja, miten voivat yhdistää luontopainotteisen työskentelyn omaan terapeuttiseen viitekehykseensä.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen käytyään opiskelija
- on omaksunut tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista ja niitä selittävistä keskeisistä eko- ja ympäristöpsykologian teoreettisista selitysmalleista ja tutkimusnäytöstä.
- osaa käyttää luontolähtöisiä menetelmiä ja erityisesti Luonnosta Virtaa -menetelmäkokonaisuutta oman terapeuttisen toimintansa tukena.
- osaa hyödyntää ja soveltaa tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista ja tutkimusnäyttöön perustuvia luontolähtöisiä menetelmiä (erit. Luonnosta Virtaa) vastatakseen omien asiakkaidensa tarpeisiin.
- osaa auttaa asiakkaitaan tunnistamaan ja tiedostamaan kokemuksiaan suhteessa luonnon ympäristöihin, itseen sekä toisiin sekä säätelemään vointiaan erityisesti luonnon elementtien ja terapeuttisen ympäristöllisen itsesäätelyn avulla.
- kykenee yhdistämään luontolähtöisiä menetelmiä ja luonnon ympäristöjä omaan terapeuttiseen viitekehykseen sekä huomioimaan luontosuhteen ja -yhteyden merkityksen terapiasuhteessa.
- ymmärtää ja osaa soveltaa laadukkaan ja näyttöön perustuvien luontolähtöisten menetelmien periaatteita omassa asiakastyössään.
Suoritustavat
A) Seminaarit, jotka sisältävät webinaareja ja menetelmäpäiviä luonnossa (yhteensä 15 seminaaripäivää). Seminaarit sisältävät luentojen lisäksi keskusteluja, kokemuksellista oppimista luonnossa (webinaareissa etäyhteydellä sekä menetelmäpäiviä Tampereen luontokohteessa) sekä kokemusten reflektointia.
B) Luontolähtöisten menetelmien harjoittelu (opiskelijaryhmissä ja asiakastyössä) ja vertaistyönohjaus seminaaripäivien välissä.
Koulutus sisältää myös luontolähtöisten menetelmien harjoittelua opiskelijaryhmissä ja omassa asiakastyössä sekä menetelmien käyttöön liittyvää reflektointia ja vertaistyönohjausta. Luontolähtöisiä menetelmiä harjoitellaan pareissa tai pienryhmissä seminaaritapaamisten väleissä (pienryhmätapaamisia yhteensä 10 t ), ja tämän lisäksi luontolähtöisiä menetelmiä otetaan käyttöön omassa asiakastyössä (vähintään 20 t) koko kurssin aikana. Menetelmien käyttöön liittyvää vertaistyönohjausta on 3 x 90 min.
C) Lopputyöt
Seminaarien ja luontolähtöisten menetelmien harjoittelun lisäksi koulutusvaatimuksiin kuuluu annettuun kirjallisuuteen tutustuminen, ennakko- ja välitehtäviä, kirjallinen lopputyö (5-7 sivua) sekä videoitu näyttötyö (5-10 min + lyhyt pohjustus) omasta luontolähtöisen menetelmän ohjaustilanteesta. Ohjaajat antavat yksilöllistä kirjallista palautetta lopputyöstä ja suullista palautetta näyttötyöstä, ja tämän lisäksi ryhmätason palautetta erityisesti luontolähtöisten menetelmien ohjauksesta lähipäivinä. Näyttöpäivinä kukin toimii vuorollaan myös opiskelijatoverin työn opponoijana.
Ohjelma
1. Seminaari, webinaari
19.-20.3 ja 27.3.2026 klo 9-16
- Luontolähtöisten menetelmien eko- ja ympäristöpsykologian tausta.
- Tutkimustieto perustana vaikuttavissa luontolähtöisissä menetelmissä.
- Emotionaalisen luontoyhteyden vaiheittainen tukeminen ja syventäminen: merkitys terapian näkökulmasta.
- Esimerkki näyttöön perustuvasta luontolähtöisestä menetelmästä: Luonnosta Virtaa –(LuoVi) menetelmäkokonaisuus teoriassa ja tutkimusten valossa.
- Luontolähtöisten menetelmien ja luontoympäristön yhdistäminen ”perinteiseen” terapeuttiseen työskentelyyn.
- Luontolähtöisten LuoVi-menetelmien harjoittelua etäyhteydellä osallistujan lähiluonnossa, kokemusten reflektointia.
2. seminaari, webinaari
16.-17.4 ja 20.4.2026 , klo 9-16
- Tietoinen ja terapeuttinen ympäristöllinen itsesäätely asiakastyössä sekä oman jaksamisen tukena. Tutustumme teoriassa ja käytännössä (etäyhteydellä) ympäristöllisiin itsesäätelykeinoihin, jotka auttavat tulemaan toimeen vaikeidenkin oireiden kanssa.
- Vaiheisiin perustuvan luontolähtöisen menetelmän merkitys ja sen tukeminen asiakastyössä .
- Luontolähtöisten menetelmien käyttö gestalt-psykoterapiassa.
- Luontolähtöisyys kognitiivis-analyyttisessa psykoterapiassa.
- Luontolähtöisten menetelmien käyttö integratiivisessa psykoterapiassa.
- Luontolähtöinen mindfulness terapiassa.
3. seminaari, lähipäivät luonnossa
3 lähipäivää luonnossa 20.-22.5.2026, klo 9-16
- Luontolähtöisten menetelmien (erit. LuoVi-menetelmien) kokemuksellinen omaksuminen ja niiden ohjaaminen terapiatyössä. Opiskelija saa kokemuksen olla ohjattavana sekä toimia ohjaajana.
- Miten terapeutti voi työskennellä huomioiden sekä sosiaalisen vuorovaikutussuhteen, että luontosuhteen. Mitä esimerkiksi transferenssi, mentalisaatio ja empatia tarkoittavat luontolähtöisessä työskentelyssä.
- Luonnosta voi saada myös turvaa traumatisoituneiden potilaiden kanssa työskentelyyn sekä menneisyyden traumakokemusten käsittelyssä että voinnin vakauttamisessa.
- Luonnosta Virtaa menetelmä ja traumatyöskentely.
- Luontolähtöisyys ja tulevaisuuteen suuntautuminen.
- Keinoja teoriassa ja käytännössä luontolähtöisestä traumatyöskentelystä.
4. seminaari
3 päivää/lähipäivät luonnossa 9.-11.9.2026, klo 9-16
- LuoVi, kehollisuus ja emotionaalinen luontoyhteys: menetelmiä käytännössä.
- Luonto ja psykofyysinen psykoterapia.
- Keinoja luontolähtöisyydestä ratkaisukeskeisessä ja psykofyysisessä psykoterapiassa.
- Syventynyt luontoyhteys osaksi omaa ja planetaarista hyvinvointia: arvojen merkitys psyykkiselle hyvinvoinnille ja kuntoutumiselle.
- Voiko psykoterapiassa kasvaa itsemyötätunnon lisäksi myös empatia luontoa kohtaan?
- Luontolähtöinen psykoterapia ja planetaarisen hyvinvoinnin näkökulma.
5. seminaari, webinaari
3 päivää 21.1.-22.1.2027 ja 25.1.2027, klo 9-16
- Yhteenvetoa koulutuksen annista kokonaisuutena, ja pohdintaa, miten luontopainotteinen työskentely toteutuu jatkossa omassa asiakastyössä.
- Omat tulevaisuuden näkymät luontolähtöisesti.
- Näyttötöiden arviointia sekä jaetaan kokemuksia ja oivalluksia.
Osallistumismaksu
2200 euroa. Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 1. erä 200 euroa. Tämän jälkeen laskutetaan koulutuksen käynnistyttyä 4 erää á 500 €. Laskutusta voidaan muokata yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ota tällöin yhteyttä koulutuksen yhteyshenkilöön.
Opintopisteiden kirjaaminen Oma opintopolku -palveluun:
Halutessasi, tästä koulutuksesta on mahdollista saada hyväksytty suoritusmerkintä OPH:n ylläpitämään Oma Opintopolku -palveluun. Osaamisperusteisesti kuvattujen ja opintopisteytettyjen koulutusten on tarkoitus parantaa mahdollisuuksiasi todentaa hankittua osaamista ja sisällyttää se osaksi yksilöllisiä oppimispolkujasi.
Suostumusta kysytään koulutuksen alkaessa. Lisätietoja: https://tampereenkesayliopisto.fi/opiskelijalle/osaamisperusteisuus/
Opiskelijan osaaminen arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen koulutuksen päätyttyä voidaan arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi.