Työkaluja lasten ja nuorten toiminnallisten sekä tunne-elämän haasteiden kohtaamiseen - johdanto traumainformoituun sensomotoriseen valmentajakoulutukseen
Primitiivirefleksit ovat olennainen osa lapsen varhaista kehitystä, mutta joskus ne voivat jäädä päälle tai aktivoitua uudelleen esimerkiksi trauman seurauksena. Tämä voi näkyä käyttäytymis- ja oppimishaasteina, tunnesäätelyn vaikeuksina tai motorisina ongelmina. Koulutuksessa perehdytään siihen, miten primitiivirefleksit, trauma ja kiintymyssuhdehaasteet kytkeytyvät toisiinsa ja miten refleksityöskentely voi tukea lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kehitystä.
Johdanto traumainformoituun sensomotoriseen valmentajakoulutukseen tarjoaa käytännönläheisiä keinoja tunnistaa ja vakauttaa traumareaktioita sekä harjoitteita refleksien integroimiseksi. Traumainformoidun työotteen avulla osallistuja oppii tukemaan lapsen ja nuoren turvallisuuden tunnetta ja vahvistamaan hermoston tasapainoa.
Ajankohta
26.–27.3.2026 klo 9–16
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu lasten ja nuorten (3–18 vuotta) kanssa toimiville varhaiskasvatuksen, sosiaalialan ja opetusalan ammattilaisille, jotka haluavat syventää ymmärrystään toiminnallisten ja tunne-elämän haasteiden taustalla vaikuttavista tekijöistä.
Kuvaus
Primitiivirefleksit kuuluvat oleellisena osana ihmisen lapsuusajan kehitykseen. Ne yleensä kypsyvät pois eri kehitysvaiheissa, mutta erilaisten syiden vuoksi osia niistä saattaa jäädä päälle. Tämä aiheuttaa sensomotoriikan epätasapainotiloja, jotka haittaavat toimintaamme.
Toisinaan primitiivirefleksit voivat myös syttyä uudestaan aikuisiällä, esimerkiksi jonkin trauman seurauksena. Traumalla tarkoitamme jotain yksittäiselle ihmiselle liian isoa henkistä tai fyysistä tapahtumaa.
Miten aktiiviset refleksit vaikuttavat toimintaamme?
Aktiiviset primitiivirefleksit haittaavat toimintaamme, esimerkiksi oppimistamme, keskittymistämme ja stressinsietoamme, sekä altistavat kivuille, säryille ja eriasteisille loukkaantumisille. Primitiivirefleksit oireilevat hyvin yksilöllisesti – yhdellä ne voivat näkyä räjähdysherkkyytenä ja huonona stressinsietokykynä, toisella kipuina kehossa ja kolmannella haasteina mielen ja jaksamisen kanssa.
Refleksien vaikutukset lapsilla ja nuorilla
Lapsilla ja nuorilla primitiivirefleksit voivat näkyä erityisesti käyttäytymishaasteina, tarkkaavaisuudenhaasteina (mm. ADHD/ADD), oppimis- ja lukivaikeuksina, motorisina haasteina, yökasteluna, vaikeuksina tunnesäätelyssä, vaativuutena, suorittamisena ja uupumisena.
Mitä on refleksityöskentely?
Refleksityöskentelyyn pohjautuva sensomotorinen harjoittelu on kehitetty auttamaan tapahtuvaksi sitä, mikä aikaisemmin ei ole täysin tapahtunut. Refleksityöskentelyllä autetaan sellaisten refleksien integroitumista, joiden tulisi olla jo poistuneet. Näin motorinen toiminta helpottuu ja hermoston toiminta tasapainottuu. Tämä näkyy toimintakyvyn paranemisena, esimerkiksi keskittymisen ja oppimisen helpottumisena sekä motoriikan parempana hallintana. Hermoston kuormitus vähenee, mikä laskee myös yleistä stressikynnystä ja vapauttaa voimavaroja tasapainoiseen elämään.
Trauman oireet ja vaikutus hermostoon
Trauman näkyviä oireita ovat muun muassa autonomisen hermoston vireystilan vaihtelut ja tunnesäätelyn vaikeudet. Traumassa myös osa primitiivireflekseistä voi jäädä integroitumattomiksi, mikä näyttäytyy esimerkiksi jäätymisenä, pelokkuutena ja kehon lamaannuksena. Tunnereaktiot voivat olla äkkinäisiä ja hallitsemattomia johtuen puolustusjärjestelmän aktivoitumisesta.
Miten refleksityöskentely tukee toipumista?
Traumareaktiot syntyvät usein menneisyydestä nykyhetken tapahtumien triggeröiminä, jolloin hermosto arvioi turvallisuutta menneisyyden kokemusten kautta. Refleksityöskentely mahdollistaa autonomisen hermoston kuormituksen vähenemisen ja tunnehallinnan vahvistumisen. Trauman tyypistä riippuen on tärkeää ymmärtää kokonaisvaltaisen traumahoidon merkitys, jossa refleksityöskentely on osa laajempaa kokonaisuutta.
Tavoitteet
Koulutuksessa opit
- ymmärtämään, mitä primitiivirefleksit ovat
- traumainformoidun työotteen
- menetelmiä traumareaktioiden tunnistamiseen ja vakauttamiseen
- tunnistamaan primitiivirefleksien aiheuttamia haasteita kehitykselle mm. käyttäytymisen haasteista oppimis- ja lukivaikeuksiin, motorisiin haasteisiin ja tunne-elämän häiriöihin
- ymmärtämään trauman ja kiintymyssuhdehaasteiden yhteisvaikutuksen primitiivirefleksien kanssa
- hyödyntämään erilaisia harjoitteita traumareaktioiden hallintaan
- hyödyntämään erilaisia harjoitteita refleksien integroimiseksi
- soveltamaan opittua lasten ja nuorten kanssa omassa työssäsi
Kouluttajat

Marjo Remes – sensomotorinen valmentaja

Katriina Lyttinen – psykoterapeutti, sensomotorinen psykoterapia 1 & 2, työnohjaaja (Story)