Mitä teatteri on? 12 op
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Teatteripedagogiikan perusteet 25 opVastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Lähiopetus:
- Liikeimprovisaatio 27.-28.9.2024 (pe klo 17-21, la klo 10-17)
- Improvisaatio 18.-19.10.2024 (pe klo 17-21, la klo 10-17)
- Näyttelijäntyö 8.-9.11.2024 (pe klo 17-21, la klo 10-17)
- Dramaturgia 29.11.-1.12.2024 (pe klo 17-21, la klo 10-17, su 10-14)
- Ohjaajantyö 10.-12.1.2025 (pe klo 17-21, la klo 10-17 su klo 10-14)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee teatterin tekemisen keskeiset käsitteet
- on tutustunut teatterin työtapoihin ja toiminnan muotoihin kokemuksellisesti sekä pohtinut niiden soveltamista omaan työhön
- hallitsee perusvalmiudet kohtauksen tai esityksen ohjaamiseen ja toteuttamiseen peruskoulukontekstissa
- osaa ohjata teatterin tekemisen prosessia vuorovaikutteisesti ja osallistujien vahvuuksia tukien
- tunnistaa teatterin tekemisen yhteisöllisen luonteen ja yhteistyön merkityksen teatterityössä
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään teatterin tekemisen eri osa-alueita ja tutkitaan esiintyjyyden, dramaturgian, ohjaajantyön, devising-työskentelyn sekä skenografian kysymyksiä. Opiskelija harjoittelee teatterin tekemisen osa-alueita itsenäisesti ja pienissä ryhmissä omaa teatterikäsitystään tutkien ja tarkentaen. Opintojaksoon sisältyy kolmen esityksen katsominen ja reflektiivinen purkaminen lähiopetusaikojen ulkopuolella. Esitykset sovitaan yhdessä.
Suoritustapa
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (80 t), esitysten katsominen ja sekä opintojaksoon liittyvä kirjallisuus soveltuvin osin.
Kirjallisuus
Eurooppalaisen teatterin historiaa. Verkko-oppimateriaali. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja.
Numminen, K. Kilpi, M. & Hyrkkänen, M. Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Leppäkoski, R. 2001. Ohjaaminen – mystiikan ja matematiikan välissä? Teoksessa Korhonen, Pekka ja Østern, Anna-Lena (toim.) Katarsis – Draama, teatteri ja kasvatus. Jyväskylä: Atena Kustannus Oy, 151–161.
Weston, J. (2013). Näyttelijän ohjaaminen, kuinka tehdä vaikuttavia esityksiä elokuviin ja televisoon. Kustannusosakeyhtiö Nemo.
Koponen, P. (2004). Improkirja. Like.
Johnstone, K. 1996: Impro – improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen, Yliopistopaino
Schechner, R. (2016). Johdatus esitystutkimukseen. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. Soveltuvin osin. -> esitysprosessit –luku, devising
Kilkku, E. 2017. Teatterin tyylilajit. Nordbooks.
Toivanen, Tapio (2002) "Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta" Peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä, Helsinki: ACTA SCENICA 9. Soveltuvin osin
Devising ja muita merkillisyyksiä.
https://disco.teak.fi/esityspaikka/ -> osa III
Lisätiedot
Lisätietoja opinnoista saa Tampereen kesäyliopistosta: koulutussihteeri Sanna Hirvi, sanna.hirvi[ät]tampeenkesayliopisto.fi, puh. 044 901 8411
Tiedot ilmoitettu ennakkotietona. Muutokset mahdollisia.