Kirjallisuusterapiaohjaajakoulutus 35 op, 2026–2027
ENNAKKOTIETOA!
Koulutus järjestetään yhteistyössä Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n kanssa.
Kirjallisuusterapia on kasvun ja hoitamisen työväline, jota käytetään muun muassa mielenterveyspalveluiden piirissä, vanhustenhuollossa, vankiloissa, päihdeongelmaisten keskuudessa, seurakunnissa, erityisopetuksessa, äidinkielen opetuksessa, aikuisoppilaitoksissa, työnohjauksessa sekä kirjastoissa.
Koulutus on Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n koulutuspolun 2. vaihe. Koulutukseen osallistuminen edellyttää, että vaihe 1 (15 op) on suoritettu.
Hinta ja hakuohjeet
Koulutuksen hinta vahvistuu kevään 2025 aikana. Opintomaksu laskutetaan kolmessa erässä. Hinta tarkentuu lähempänä opintojen alkamista.
Kirjallisuusterapiaohjaajakoulutukseen on haku, jonka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Hakemusten perusteella osa hakijoista kutsutaan valintahaastatteluun, haastattelut pidetään etänä xx.xx.2026.
Linkki hakulomakkeeseen:
Koulutuksen kuvaus
Kirjallisuusterapiassa tuetaan ihmisen kasvua ja kehitystä keskustelun, lukemisen ja kirjoittamisen avulla. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät soveltuvat monenlaiseen asiakas-, potilas-, kasvatus-, opetus- ja ohjaustyöhön, joissa työntekijän itsetuntemuksella ja sosiaalisilla taidoilla on merkitystä.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollossa, opetus-, kasvatus-, kirjasto- ja kulttuurialalla sekä seurakuntien ohjaus- ja neuvontatyössä toimiville.
Koulutuksen osallistuminen edellyttää, että Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n koulutuspolun vaihe 1 (15 op) on suoritettu.
Tavoite
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat kirjallisuusterapian perusteisiin ja menetelmiin sekä tarjota valmiuksia käyttää niitä kirjallisuusterapeuttisessa ohjaustyössä ja/tai omalla ammattialueella.
Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä eri asiakasryhmien kanssa. Hän osaa myös ohjata itsenäisesti kirjallisuusterapiaryhmiä. Lisäksi opiskelija osaa soveltaa muiden luovien terapioiden menetelmiä osana kirjallisuusterapiaa.
Koulutuksen jälkeen on mahdollisuus hakeutua kirjallisuusterapeuttikoulutukseen, joka on koulutuspolun 3. vaihe.
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- kertoa kirjallisuusterapian teoriataustan ja menetelmien pääpiirteet
- tunnistaa, ymmärtää ja hyödyntää kirjallisuusterapeuttisia prosesseja ohjaustyössä
- tunnistaa traumainformoidun työotteen merkityksen kirjallisuusterapiassa
- tunnistaa kirjallisuusterapian mahdollisuudet hyvinvointityössä
- eritellä työnohjauksen ja oman terapeuttisen työskentelyn vaikutukset omaan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen
- kuvata yksilö- ja ryhmätyöskentelyn merkitystä kasvun ja kehityksen tukena
- esitellä ja ohjata erilaisia kirjallisuusterapiaharjoituksia
- toteuttaa kirjallisuusterapian menetelmiä omassa työssään eri asiakasryhmien kanssa
- käyttää monipuolisesti erilaista soveltuvaa tekstiaineistoa tai ääni- ja kuvamateriaalia kirjallisuusterapeuttisen työskentelyn välineenä kohderyhmien tarpeet huomioiden
Sisältö
Kirjallisuusterapiaohjaajakoulutuksessa (35 op) opiskelijan osaaminen kehittyy erilaisten lukemisen ja kirjoittamisen terapeuttisten menetelmien sekä luovuusterapeuttisten, kerronnallisten ja toiminnallisten menetelmien ymmärtämisessä ja soveltamisessa.
Kirjallisuusterapiaohjaajakoulutus on prosessiluonteinen kokonaisuus, joka toteutetaan monimuoto-opetuksena. Koulutus sisältää 20 koulutuspäivää, itsenäistä opiskelua, ohjausharjoittelua ja työnohjausta.
Valtakunnallinen kirjallisuusterapiakoulutus on kolmivaiheinen. Kirjallisuusterapiaohjaajakoulutus on jatkoa 1. vaiheen koulutukselle Kirjallisuusterapia henkilökohtaisen ja oman ammatillisen kasvun menetelmänä (15 op) -koulutukselle, joka on edellytyksenä ohjaajakoulutukseen hakeutumiselle. Molemmat koulutukset käytyään opiskelija voi halutessaan hakeutua 3. vaiheen koulutukseen, Kirjallisuusterapeuttikoulutukseen (40 op).
Suoritustapa
Koulutus toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksena Tampereella.
Koulutuksen laajuus 35 opintopistettä sisältää:
- 18 lähiopetuspäivää ja 2 etäpäivää luentoineen ja kokemuksellisine harjoituksineen (18 op)
- kirjallisuusterapiaryhmään osallistuminen (2 op)
- työnohjaus (2 op)
- ohjausharjoittelu (4 op) & suunnitelmat (1 op) & raportit (1 op)
- kirjalliset tehtävät (2 op): 2 tieto/tutkimuskirjallisuusreferaattia/esseetä & 2 kaunokirjallista tehtävää
- kirjallinen lopputyö (5 op)
Lähikoulutusjaksot toteutetaan Tampereella perjantaisin klo 10.00–17.00 ja lauantaisin klo 9.00–16.00. Yksipäiväiset etäjaksot (touko- ja elokuussa 2027) toteutetaan Zoomissa. Jaksoihin sisältyy luento-opetusta, kokemuksellista ja toiminnallista opetusta, sekä työskentelyä työnohjaus- ja kirjallisuusterapiaryhmissä.
Työohjausryhmät (7 krt) kokoontuvat pääasiallisesti lähiopetusjaksojen yhteydessä klo 15.30–17. Yksi tai kaksi ryhmätyönohjauskertaa on mahdollista järjestää etänä.
Yksilötyönohjauksen (3 krt) aikatauluista opiskelija sopii oman työnohjaajansa kanssa. Suositus on, että yksilötyönohjausta olisi marras-joulukuussa 2026 sekä maalis- tai huhtikuussa ja marraskuussa 2027. Myös kesä- ja elokuussa 2027 voi yksilötyönohjaus olla mahdollista.
Kirjallisuusterapiaryhmät (9 krt) kokoontuvat lauantaisin klo 14.15–16.
Lähi- ja etäopetuspäivät koostuvat luennoista ja niihin liittyvistä kokemuksellisista harjoituksista, joita tehdään itsenäisesti, pareittain ja pienryhmissä. Opiskelijat jaetaan yhdeksällä koulutusjaksolla osaksi aikaa kouluttajien ohjaamiin kirjallisuusterapiaryhmiin, jotka mahdollistavat omakohtaisen kokemuksen kirjallisuusterapeuttisten menetelmien käytöstä ja vaikutuksesta sekä ryhmädynamiikan merkityksestä osallistujalle.
Koulutukseen kuuluu runsaasti itsenäistä työskentelyä. Opiskelijat ohjaavat opiskelunsa aikana joko ryhmiä tai yksilöasiakkaita kirjallisuusterapeuttisin menetelmin ja laativat siitä kirjalliset harjoitteluraportit. Lisäksi koulutus sisältää sekä ryhmä- (14 t) että yksilötyönohjausta (3 t).
Aikataulu/ohjelma
LÄHIOPETUSJAKSOT 09/26–12/27, pe 10–17, la 9–16
1. jakso syyskuu 2026, 25.–26.9.2026
pe 25.9. Johdanto, koulutuksen rakenne, tavoitteet ja suoritustavat. Harjoittelujen ja työnohjauksen esittely. Opiskelijoiden tutustuminen toiminnallisin menetelmin. Vuorovaikutuksellisuus kirjallisuusterapiassa (Päivi Kosonen & Jaana Huldén)
la 26.9. Kirjallisuusterapeuttinen prosessi, ohjaajan taidot ja etiikka (Silja Mäki)
Kirjallisuusterapiaryhmät 1
2. jakso lokakuu 2026, 23.–24.10.2026
pe 23.10. Kirjallisuusterapeuttisen aineiston valinta ja käyttö. Ohjaajan taidot: Elämäni kirjat 1 (Päivi Kosonen)
Työnohjausryhmät 1
la 24.10. Ryhmädynamiikka ja ryhmässä esiintyvät ilmiöt (Jaana Huldén)
Kirjallisuusterapiaryhmät 2
3. jakso marraskuu 2026, 27.–28.11.2026
pe 27.11. Kirjallisuusterapeuttiset kasvuryhmät. Ohjaajan taidot: Luova turvallinen tila (Päivi Kosonen)
Työnohjausryhmät 2
la 28.11. Aineiston käyttö erityisryhmien kanssa, esimerkkinä vankien ja vankien omaisten kanssa tehtävä työ (Pia Bergström)
Lopputöiden aiheiden ideointia (Päivi Kosonen)
Kirjallisuusterapiaryhmät 3
4. jakso tammikuu 2027, 22.–23.1.2027
pe 22.1. Satujen ja tarinoiden terapeuttinen merkitys. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät lasten ja nuorten ohjauksessa (Silja Mäki)
Työnohjausryhmät 3
la 23.1. Kirjallisuusterapia mielenterveystyössä, erityisesti masentuneiden hoidossa ja kuntoutuksessa (Jaana Huldén)
Kirjallisuusterapiaryhmät 4
5. jakso helmikuu 2027, 26.–27.2.2027
pe 26.2. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät koulussa ja opettajankoulutuksessa (Merja Kauppinen)
Elämäni kirjat 2/3 (Päivi Kosonen)
Työnohjausryhmät 4
la 27.2. Kehollisuus kirjallisuusterapiassa (Armi Kurkikangas). Ohjaajan taidot: Reflektiivinen kirjoittaminen (Päivi Kosonen)
Kirjallisuusterapiaryhmät 5
6. jakso huhtikuu 2027, 23.–24.4.2027
pe 23.4. Kriisit, traumat ja kirjallisuusterapia elämänkaaren eri vaiheissa. Tapahtumien ja kokemusten vaikutus ihmisen arkeen ja hyvinvointiin (Jaana Huldén)
Työnohjausryhmät 5
la 24.4. Elämäkerrallinen kirjoittaminen ja sukupuu kirjallisuusterapeuttisina välineinä (Silja Mäki)
Kirjallisuusterapiaryhmät 6
7. jakso toukokuu 2027, 21.5.2027 (huom. yksipäiväinen etäjakso)
pe 21.5. Kirjallisuusterapian teoreettiset pääsuuntaukset. Kytkentöjä psykologiaan, hoitavaan lukemiseen ja kirjoittamiseen (Juhani Ihanus)
Ohjaajan taidot: Ohjaajan käyttöteoria (Päivi Kosonen)
8. jakso elokuu 2027, 27.8.2027 (huom. yksipäiväinen etäjakso)
pe 27.8. Kerronnallisen toimijuuden lukupiirimenetelmä (Eevastiina Kinnunen / Päivi Kosonen)
Kirjallisuusterapiaryhmät 7 (etänä)
9. jakso syyskuu 2027, 17.–18.9.2027
pe 17.9. Ikäihmisten kirjallisuusterapia ja muistelukirjoittaminen. Surutyö sekä sairauden ja kuoleman kohtaaminen kirjallisuusterapeuttisin keinoin (Jenni Hurmerinta)
Ohjaajan taidot: Ohjaajan voimavarat & jaksaminen (Päivi Kosonen)
Työnohjausryhmät 6
la 18.9. Lopputöiden välikatsaus (Päivi Kosonen & Juhani Ihanus)
Kirjallisuusterapiaryhmät 8
10. jakso lokakuu 2027, 22.–23.10.2027
pe 22.10 Hoitavuus lukemistyössä (Päivi Kosonen)
Työnohjausryhmät 7
la 23.10. Taideterapian menetelmiä kirjallisuusterapiassa: sana, kuva, ääni ja liike. Elämäni kirjat 3. (Kristiina Svensson)
Kirjallisuusterapiaryhmät 9
11. jakso joulukuu 2027, 10.–11.12.2027
pe 10.12. Lopputöiden käsittely (Päivi Kosonen & Juhani Ihanus)
la 11.12. Loppuohjelmaa + koulutuksen päätös: palautteiden anto, loppupuheenvuorot, kakkukahvit (Päivi Kosonen)
Arviointi
Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Koulutuksen hyväksytysti suorittanut opiskelija on saavuttanut vähintään osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen.
Osaamisen arviointi perustuu ohjausharjoittelun suorittamiseen, itsenäisten tehtävien ja lopputyön tekemiseen sekä työnohjaukseen osallistumiseen tehtävineen. Lähiopetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa ja aktiivista vuorovaikutusta opiskeluryhmässä. Mikäli opiskelija ei pääse pakottavasta syystä osallistumaan opetukseen, poissaolot korvataan erikseen annettavilla kirjallisilla tehtävillä.
Arviointitavat
- vuorovaikutuksen ja osallisuuden havainnointi
- itsearviointi
- reflektointi
- kirjalliset työt
Arviointikriteerit
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyytensä kirjallisuusterapian tietoperustaan
- toimia erilaisissa ammatillisissa ohjaustilanteissa
- käyttää opittuja menetelmiä ja välineitä ohjaustoiminnassaan tarkoituksenmukaisesti
- suunnitella ja organisoida ohjaustoimintaa
- havainnoida ja kuvata omaa ja toisten toimintaa ja niiden vaikutuksia ohjaustilanteissa
- käyttää palautetietoa osaamisensa kehittämiseen
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisuusterapiaohjaajana erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- johtaa viestintä- ja vuorovaikutustilanteita ohjauksen ja asiakastyön viitekehyksissä
- ottaa toiset ohjaustoiminnassa tasa-arvoisesti huomioon
- toimia kirjallisuusterapiaohjaajana turvallisesti ja vastuullisesti
Opiskelijan osaaminen viedään Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija haluaa. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä.
Koulutuksen suorittamisen jälkeen osallistuja voi halutessaan käyttää nimikettä kirjallisuusterapiaohjaaja sekä hakeutua 3. vaiheen koulutukseen eli kirjallisuusterapeuttikoulutukseen. Nimikkeet eivät toistaiseksi ole Valviran nimikesuojattuja ammattinimikkeitä.
Kouluttajat
Kouluttajina toimivat kirjallisuusterapiaan ja ryhmätyöskentelyyn perehtyneet eri alojen asiantuntijat, joilla on pitkäaikainen kokemus kirjallisuuden ja kirjoittamisen käyttämisestä terapeuttisiin, kuntouttaviin ja ennalta ehkäiseviin tarkoituksiin.
Pääkouluttajat
Päivi Kosonen, dosentti, kirjallisuusterapeutti, koulutuksen johtaja ja tieteellinen johtaja
Silja Mäki, FM, psykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, koulutuksen varajohtaja
Jaana Huldén, traumapsykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti
Juhani Ihanus, kulttuuripsykologian dosentti, kirjallisuusterapiakouluttaja
Vierailevat kouluttajat
Pia Bergström, sosionomi, perheterapeutti, kirjallisuusterapiaohjaaja, kirjallisuusterapiakouluttaja, psykoterapeutti
Jenni Hurmerinta, FM, luovan kirjoittamisen opettaja, sanataideohjaaja, kirjallisuusterapiaohjaaja, mindfulness-ohjaaja
Merja Kauppinen, dosentti, kirjallisuusterapeutti, yliopistonlehtori (suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikka)
Eevastiina Kinnunen, FM, väitöskirjatutkija, kirjallisuusterapiaohjaaja
Armi Kurkikangas, LTO, KM, seksuaalineuvoja (SSS), seksuaaliterapeutti (Sexpo), kirjallisuusterapeutti
Kristiina Svensson, FM, kirjallisuusterapiaohjaaja, ekspressiivinen taideterapeutti
Työnohjaus
Jaana Huldén, traumapsykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, ryhmätyönohjauksen vastuuhenkilö
Laura Kalvas, työnohjaaja (STOry) ja kirjallisuusterapiaohjaaja.
Kirjallisuusterapiaryhmät
Anja Kuhalampi, kirjallisuusterapeutti
Armi Kurkikangas, LTO; KM, seksuaalineuvoja (SSS), seksuaaliterapeutti (Sexpo), kirjallisuusterapeutti (OK)
Lopputöiden ohjaus
Juhani Ihanus, kulttuuripsykologian dosentti, kirjallisuusterapiakouluttaja
Päivi Kosonen, FT, yleisen kirjallisuustieteen dosentti, kirjallisuusterapeutti
Kirjalliset työt
Isa Välimäki, FM, väitöskirjatutkija, kirjallisuusterapiaohjaaja.
Lisätiedot
rehtori Anu Urhemaa, puh. 040 7065606, anu.urhemaa@tampereenkesayliopisto.fi