Kehitä ammatillista osaamistasiOpetus, kasvatus ja ohjaus

Lasten ja nuorten Tunnetaito-ohjaaja -koulutus 40 op

Vuoden kokemuksellinen täydennyskoulutus antaa sinulle, lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilainen, valmiudet ohjata tunnetaitoja monimenetelmällisesti omaan työnkuvaasi integroituna, joko ryhmämuotoisesti tai yksilötyössä! Liity yli 700 koulutuksen käyneen ammattilaisen joukkoon!

Katso videot koulutuksesta:

Näin kivaa tunnetaitojen opetus voi olla! Katso video tästä > 
Tunnetaitojen opettaminen innostaa ja rikastaa myös open työtä! Katso video tästä >
Tunnetaidot ammattilaisten tukena - mitä LTTO-koulutus antaa? Katso video tästä >
Tunne, aisti ja koe – tällaista on tunnetaitojen kokemuksellinen oppiminen! Katso video tästä >

Lue koulutuksen esite tästä.

Aikataulu

Koulutuspäivät ovat klo 9-17.

  • 1. Osio 22.-24.10.2025
  • 2. Osio: 15.-16.1.2026
  • 3. Osio: 19.-20.2.2026
  • 4. Osio: 9.-10.4.2026
  • 5. Osio: 11-12.6.2026
  • 6. Osio: 27.-28.8.2026
  • 7. Osio: 10.-11.11.2026


Lisäksi kaksi tukitapaamista Zoomissa:

  • Koko koulutusryhmän tukitapaaminen Zoomissa ti 11.8. klo 18-19.30
    Lopputyöhön tukea! Tutorhetket Zoomissa vko 39-40 n.1,5h/pienryhmä, klo 9-16 välillä, sovitaan ryhmien kanssa


Koulutukseen hakeminen

Koulutukseen haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemukseen pääset tällä linkillä. Viimeinen hakupäivä on 22.9.2025
Hakemusteksti kannattaa ensin kirjoittaa valmiiksi esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmalla ja kopioida valmis teksti sähköiselle lomakkeelle.
Lisätiedot Jere Salo: jere.salo[at]tampereenkesayliopisto.fi, puh 0400 818 229
 

Kirjoita itsestäsi ja elämäntilanteestasi vapaa, tiivis (max. 1s) kuvaus, jossa kerrot ainakin seuraavat asiat:

  • Miksi hakeudut koulutukseen?
  • Millaista työskentelyä olet itsesi ja tunteidesi kanssa tehnyt?
  • Kerro lyhyesti elämäntilanteestasi.
  • Miten mahdollistat opiskelun ajallisesti (sekä koulutusosiot että niiden väliset oma-aikaiset opiskelut)?
  • Muistathan yhteystietosi.

Huom! Koulutus ei sovellu akuutissa kriisissä oleville ilman henkilökohtaista terapiaa koulutuksen rinnalla. Ilmoita silloin hakemuksessasi myös tästä. Tarvittaessa kouluttaja on sinuun yhteydessä ennen koulutuksen alkua.

Koulutukseen voidaan ottaa enintään 16 opiskelijaa. Paikat varataan soveltuville hakijoille ilmoittautumisjärjestyksessä.
Osallistujille lähetetään sähköpostitse tieto koulutukseen hyväksymisestä ja koulutuksen aloitus vahvistetaan ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.

Opetuspaikka

Tampereen kesäyliopiston koulutustilat. Tarkka paikka ilmoitetaan osallistujille. 

Koulutus toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Tarvittaessa kukin koulutusosio voidaan järjestää kokemuksellisena online-opetuksena.

Tavoitteet

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus (LTTO) antaa konkreettisia työkaluja tukea lapsia ja nuoria tunnetaitojen kehittymisessä tavoitteellisesti erilaisia toiminnallisia, luovia ja kehollisia menetelmiä hyödyntäen. 

Omiin tunteisiin tutustumisen myötä ammattilainen pystyy vahvemmin ja läsnä olevammin tukemaan lapsia ja nuoria tunnetaitojen kehittymisessä sekä vuorovaikutustilanteissa, että tavoitteellisissa ohjaushetkissä. Koulutus toimii myös voimaannuttavana kokemuksena, työssäjaksamisen tukena ja henkilökohtaisena kasvuprosessina.

Kuvaus

Kokemuksellisessa koulutuksessa on kaksi rinnakkain etenevää oppimispolkua. Toinen on ammatillinen polku lapsen ja nuoren tunne-elämän kehittymisen tukemiseen ja ohjaamisen taitojen kehittämiseen. Toinen polku on henkilökohtainen matka omien tunteiden äärelle ja omien tunnetaitojen kehittämiseen.

Koulutus sisältää perusteet seuraaviin menetelmiin:

  • luova ja kehollinen tunnetyöskentely
  • myönteinen kosketus
  • draaman menetelmät
  • tunteiden vapautustekniikka EFT sekä
  • tunne- ja tarvelähtöinen vuorovaikutus NVC-prosessiin pohjautuen

Koulutuksen hyväksytysti suoritettuaan opiskelija saa oikeuden käyttää rekisteröityä Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja MM® -nimikettä ja graafista tunnusta.

Koulutuksen osa-alueet ovat:

  • Tunteiden, itsesäätelyn ja tunnetaitojen tietoperusta
  • Tunne-elämän kehittyminen ja siihen vaikuttaminen
  • Tunnetaito-ohjaamisen monimenetelmällinen osaaminen
  • Emotionaalinen turva ja kanssasäätely
  • Myötätuntoinen kohtaaminen ja vuorovaikutus


Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kanssa työskenteleville. Koulutus soveltuu mm. varhaiskasvatuksen opettajille, luokanopettajille, erityisopettajille, koulunkäynnin ohjaajille, sairaalakoulujen opettajille ja ohjaajille, toiminta-, puhe- ja fysioterapeuteille, lasten ja nuorten psykiatrisille hoitajille ja lastensuojelun ohjaajille ja ohjaustyön yrittäjille. 

Jos harkitset koulutusta alanvaihtajana, otathan kouluttajaan yhteyttä!

 

Sisältö

Koulutuksessa on seitsemän koulutusosiota, joissa kokemuksellisuus ja omat oivallukset ovat
tärkeässä osassa teorian ja keskustelun lisäksi.

1. OSIO, 3pvää

  • Luovaan ja keholliseen tunnetyöskentelyyn ja sen teoreettiseen taustaan tutustuminen
  • Perustietoa tunteista, tarpeista ja tunnetaidoista
  • Emotionaalinen turva ja tunnetilanteissa toimiminen
  • Lapsen psyykkiset tarpeet ja niiden täyttämisen strategiat

2. OSIO, 2pvää

  • Tunne-elämän kehittymisen portaat
  • Tunne-elämän kehitystä vakauttavat sekä myönteiseen ohjaavat tekijät
  • Lapsuuden haitallisten kokemusten vaikutus (ACE)
  • Selviytymisstrategiat ja suojaroolit
  • Sisäinen kanssasäätely: oma sisäinen lapseni

3. OSIO, 2pvää

  • Stressinsäätely ja vireystilat tunne- ja itsesäätelyn perustana
  • EFT (Emotional Freedom Technique, Karita Palomäki verkkomateriaalin kautta)
  • Lapsuuden tarinan näkyväksi tekeminen

4. OSIO, 2pvää, kouluttajana Sara Hellsten

  • Tarpeet tunteiden takana
  • Kuunteleminen ja selkeä itseilmaisu
  • Myönteinen vuorovaikutus ja yhteyden rakentaminen

5. OSIO, 2pvää

  • Ohjaajana toimiminen ja tunnetaito-ohjauksen periaatteet
  • Oppimisen kolmen tason aktivointi tunnetaitohetkissä
  • Nuorten tunnetaito-ohjaus
  • Lopputyöhön orientoituminen
  • Draaman menetelmiä (Leena Ylimäki verkkomateriaalin kautta)

6. OSIO, 2pvää

  • Ohjausharjoittelut
  • Ohjaajatyöskentelyn syventämistä
  • Hyväksyvä, myönteinen kosketus

7. OSIO, 2pvää

  • Lopputyön esittely – ohjaamistaitojen integrointi omaan työhön
    Irtipäästäminen ja uuteen avautuminen luovan ja kehollisen työskentelyn kautta
    Koulutuksen päätös ja todistusten jako


Osaamisen arviointi 

Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.
Osaamisen arviointi perustuu osallistumisen havainnointiin koulutuspäivinä, kirjallisiin välitehtäviin, ohjausharjoitteluun ja lopputyöhön. Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien välitehtävien ja lopputyön hyväksyttyä arviointia.

Arviointikriteerit

Hyväksytty osaamisen arviointi edellyttää, että opiskelija: 

  • osoittaa perehtyneisyytensä tunteiden, tunnetaitojen ja tunnetaitojen ohjaamisen tietoperustaan 
  • osaa soveltaa opittuja tietoja käytännössä 
  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti oppimiaan menetelmiä tunnetaito-ohjaajana 
  • osaa suunnitella ja organisoida tunnetaitojen monimenetelmällistä ohjaamista omaan työnkuvaansa
  • osaa havainnoida ja kuvata tunteiden ja tarpeiden vaikutusta omaan ja toisten toimintaan
  • osaa auttaa lasta tai nuorta toimimaan tunteiden kanssa rakentavasti
  • osaa tukea omaa emotionaalista hyvinvointiaan
  • osaa toimia turvallisesti ja vastuullisesti lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajana


Osaamistavoitteet

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa tukea lasten ja nuorten tunnetaitoja monimenetelmällisesti. Hän osaa ohjata tunnetaitoja kolmitasoisen oppimismallin (sensorinen, emotionaalinen ja kognitiivinen) mukaisesti ryhmässä tai yksilötyönä (edellyttää aiempaa osaamista yksilöohjauksista). Hän osaa yhdistää lasten ja nuorten tunnetaitojen ohjaamisen omaan ammattitaitoonsa ja työkenttäänsä sekä perustella käyttämiään menetelmiä ja niiden vaikuttavuutta. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti tunnetaito-ohjaajana joko ryhmä- tai yksilötyössä lasten ja nuorten kanssa.


Koulutuksen käytyään opiskelija osaa:

  • ohjata tunnetaitohetkiä työnkuvaansa soveltuen ja hyödyntää ohjaamisessa kolmitasoista oppimisen mallia
    käyttää erilaisia tavoitteellisia, toiminnallisia, luovia ja kehollisia tunnetaitojen tukemisen menetelmiä
  • perustella käyttämiään menetelmiä
  • auttaa lasta tai nuorta toimimaan tunteiden kanssa rakentavasti
  • tunnistaa tunteita ja tarpeita käyttäytymisen takaa
  • tunnistaa emotionaaliseen turvaan vaikuttavia tekijöitä ja käyttää joitain sitä lisääviä keinoja
  • kertoa ja havainnollistaa tunnetaitojen eri vaiheita, tunteiden dynamiikkaa ja tunteiden kehollisuutta
  • arvioida ja hyödyntää saatavilla olevia tunnetaitomateriaaleja ja harjoitteita sekä muokata niitä tukemaan kolmitasoista tunnetaitojen oppimista
  • tunnistaa joitakin toimintatapojaan omien tunteiden kanssa ja tunnistaa niiden vaikutus omaan hyvinvointiin
  • tunnistaa ja ilmaista käyttäytymisensä ja tunteidensa alta joitain tarpeita
  • käyttää muutamia sisäistämiään tunnesäätelyn keinoja
  • ylläpitää ja kehittää omia tunnetaitoja

Suoritustapa

Prosessiluonteisessa opiskelussa yhdistyvät 15 reaaliaikaista opetuspäivää sekä itsenäinen työskentely. Itsenäinen työskentely sisältää kirjallisuuteen perehtymistä, kirjallisia ja toiminnallisia etätehtäviä, käytännön taitojen harjoittelua, pienryhmätyöskentelyä ja lopputyön. Koulutuksessa on käytössä verkko-oppimisympäristö. Koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa koulutusjaksoilla ja sitoutumista koulutukseen.

Koulutuksen laajuus 40 opintopistettä sisältää:

  • Koulutusosiot, 7 kappaletta, yhteensä 15 päivää (5 op)
  • Välitehtävät: kirjallisuuteen perehtyminen, työhön integrointi, toiminnalliset harjoitteet sekä kirjalliset tehtävät (20 op)
  • Pienryhmätyöskentely (3 op)
  • Lopputyö:Tunnetaitojen ohjaaminen omaan työnkuvaan integroiden lapsille tai nuorille, eli 8-10 ohjauskerran suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi (12 op)


Kouluttaja

Koulutuksen pääkouluttajana toimii koulutuksen kehittäjä, ryhmätaideterapeutti ja Tunne ja Taidan perustaja Anne-Mari Jääskinen. Anne-Mari on kokenut tunnetaitokouluttaja, luennoitsija, tunne- ja taideterapiaohjaaja, nepsy-valmentaja sekä kirjailija. Hän on kirjoittanut mm. suositus Mitä sä rageet? -tunnetaitokirjat nuorille ja kasvattajille.

Hintatiedot

3450 €. Hinta sisältää opetuksen, materiaalin lähiopetuspäivillä ja tehtävien arvioinnin. Laskutus erissä, lähiosioiden yhteydessä.

Lisäksi opiskelija hankkii pienen tarvikepaketin, jota hän käyttää lähijaksoilla ja itsenäisessä työskentelyssään. Arvo noin 30 €. 

 

Peruutusehdot

Mikäli koulutukseen osallistumista ei peruta 23.9.2025 mennessä, perimme puolet koulutuksen hinnasta. Mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan ennen opintojen alkua, tai osallistuminen perutaan opintojen aikana, osallistujalta laskutetaan ja peritään koko koulutuksen hinta. Peruutukset tehtävä kirjallisesti osoitteeseen toimisto@tampereenkesayliopisto.fi.

 

Lisätiedot

Tampereen kesäyliopisto, koulutuskoordinaattori Jere Salo: jere.salo[at]tampereenkesayliopisto.fi, puh 0400 818 229.

Pohditko koulutuksen sisältöjä, suoritustapaa tai koulutuksen soveltuvuutta itsellesi? Ota yhteyttä pääkouluttajaan Anne-Mari Jääskiseen: anne-mari[at]tunnejataida.fi, tunnejataida.fi


Tiedot ilmoitettu ennakkotietona, muutokset mahdollisia.

Opettaja

Anne-Mari Jääskinen

Opintopisteet

40

Ilmoittautumisen tilanne

Hakuohjeet mainittu kuvauksessa

Kurssin ajankohta

22.10.2025 - 6.11.2026

Kurssimaksu

3450€