Kieli ja elämänkaari II 5 op
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen
Logopedian perusopinnot 25 opOppiaine
Logopedia
Vastaava yliopisto ja tiedekunta/yksikkö
Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Ilmoittautuminen ja hintatiedot
Ilmoittautumisen voi tehdä vain koko opintokokonaisuuteen 25 op.
Aikataulu
Viikko 2
Ke 10.1.2024 klo 17.00-18.30 (2 h) Maija Vänninen johdantoluento verkossa
2. Fonologinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne viikko 2
3. Leksikaalinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne viikko 3
4. Morfologinen ja syntaktinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne viikko 3
5. Pragmatiikan kehitys (Maija Vänninen) tallenne viikko 4
6. Lukemaan oppiminen (Raymond Bertram) tallenne viikko 5
Viikko 5
Ti 30.1.2024 klo 18-19.30 (1-2 h) verkkotutoriaali
Viikko 6
Ti 6.2.2024 klo 17.30-20.00 (2-3 h) Seminaari 1 tuutorin johdolla Suvituuli-opetustilassa (työn palautus kirjallisena 3 päivää aikaisemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)
7. Kouluikä ja nuoruus (Maija Vänninen) tallenne viikko 7
8. Aikuisuus ja ikääntyminen (Sonja Alantie) tallenne viikko 8
Viikko 8
Ti 20.2.2024 klo 18-19.30 (1-2 h) verkkotutoriaali
Viikko 10
Ti 5.3.2024 klo 17.30-20.00 (2-3 h) Seminaari 2 tuutorin johdolla Aarre-opetustilassa, Kalevantie 7 C, 7. krs https://tampereenkesayliopisto.fi/tietoja-meista/koulutustilat/ (työn palautus kirjallisena 3 päivää aikaisemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)
Tuutorit antavat hyväksytty/hylätty merkinnän seminaaritöistä.
Moodle-kotitentti 13.3., 10.4. ja 22.5.2024 klo 18.00-19.30. Valitse näistä yksi tenttikerta. Voit osallistua myös kaikille tenttikerroille halutessasi, esim. jos haluat korottaa aiemman tentin arvosanaa.
Sisältö
Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfologian, syntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Suoritustapa
Moodle-kotitentti ja kurssitehtävät
Kirjallisuus
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys.
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (2012). Pienten sanat. (s. 13-142)
Menyuk, P, & M Brisk. (2005). "Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences"; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Moodle-alue aukeaa ainakin kurssitehtävien osalta viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).
Opettaja
Maija Vänninen
Tuutori
Johanna Yli-Salomäki
Arviointi
Asteikolla 0-5
Lisätiedot
Koulutuskoordinaattori Leena Leiniö-Rönkkö p. 0400152888
leena.leinio-ronkko@tampereenkesayliopisto.fi
Tiedot on julkaistu ennakkotietoina. Muutokset mahdollisia.