Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus 30 op
Ajankohta
- 1. lähijakso 1.-2.10.2024
- 2. lähijakso 11.-12.11.2024
- 3. lähijakso 18.-19.12.2024
- 4. lähijakso 29.-30.1.2025
- 5. lähijakso 4.-5.3.2025
- 6. lähijakso 6.-7.5.2025
Opetus pidetään aina klo 9-16, opetuspaikkana Tampereen kesäyliopiston koulutustilat Tampereella. Tarkka opetuspaikka ilmoitetaan koulutukseen ilmoittautuneille.
Hintatiedot
Koulutuksen hinta on 2290 €.
Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 200 € varausmaksu, jota ei palauteta, jos opiskelija peruu osallistumisensa koulutukseen. Loput opintomaksusta laskutetaan kahdessa tasasuuruisessa erässä. Ensimmäinen erä tulee maksettavaksi lokakuussa 2024 ja toinen helmikuussa 2025.
Tampereen kesäyliopisto ei ole arvonlisäverovelvollinen.
Koulutukseen ilmoittautuminen on peruttava 8.9.2024 mennessä. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista laskutamme puolet koulutuksen hinnasta. Koulutuksen alkamisen jälkeen tehdyistä peruutuksista laskutamme koulutuksen hinnan kokonaisuudessaan.
Koulutuksen laajuus / kesto
Koulutus vastaa laajuudeltaan 30 opintopistettä. Koulutuksen kokonaiskesto n. 9 kk. Koulutus täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n jäsenistölleen asettamat neuropsykiatrisen valmentajan koulutuksen laatukriteerit.
Kohderyhmä
Koulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja -aikuisten parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. opettajille, erityisopettajille, eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille ja ohjaajille, mielenterveys- ja päihdetyöntekijöille sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille.
Suositellaan, että pääsyvaatimuksena koulutukseen on vähintään toisen asteen sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkinto. Poikkeustapauksissa voidaan hyväksyä myös muu tutkinto, jos hakijalla on vahva työkokemus alalta sekä perustiedot ihmisen käyttäytymisestä ja kehityksestä.
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on tarjota ymmärrystä neuromoninaisuudesta, taustavaikuttajista ja sen mahdollisuuksista. Koulutus tarjoaa mahdollisuuden reflektoida omaa ammatillista itsetuntemusta ja muokata omaa toimintatapaa asiakastyössä kohti valmentavaa työotetta.
Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa asiakas uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen.
Kuvaus
Neuropsykiatrisen valmentajan tehtävänä on toimia valmentajana henkilöille, joilla on toiminnanohjauksen taitojen vaikeuksia tai neuropsykiatrinen oireyhtymä, esim. aktiivisuuden- ja tarkkaavuuden häiriö ADHD tai autismikirjo.
Valmennusta voidaan käyttää myös mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja aikuisten ohjaamisessa. Neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden arjen- ja elämänhallinnan taitojen sekä uusien myönteisten toimintatapojen kehittymistä. Neuropsykiatrista valmennusta voidaan toteuttaa onnistuneesti ratkaisukeskeisin menetelmin. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.
Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät auttavat myös työntekijää löytämään voimavaroja työssä jatkamiseen ja työniloa.
Sisältö
Koulutuksen keskeiset sisältöalueet
- Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
- Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä
- Toiminnanohjauksen ja itsesäätelytaitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
- Neuropsykiatrinen kuntoutus ja palvelujärjestelmät
- Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
- Positiivisen psykologian perusteet
- Resilienssin vahvistaminen
- Arvostavan ja rakentavan vuorovaikutuksen perusteet
- Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
- Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
- Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
- Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa
Lähiopiskelu sisältää
- Kouluttajien asiantuntija-alustukset; neuromoninaisuuteen liittyvää ajankohtaista tietoa
- Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennustyöskentelyn periaatteita
- Vierailevien asiantuntijoiden luennot
- Valmennusharjoittelua
- Kokemukselliset ja toiminnalliset harjoitukset
- Ratkaisu- ja voimavarakeskeisiä valmennusdemoja
Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää
- Omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
- Henkilökohtaiset välitehtävät liittyen lähiopiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
- Perehtyminen alan kirjallisuuteen, yhteensä 10 kpl kirjoja teema-alueittain, kirjojen ennakkolukeminen ja työstäminen reflektoiden koulutuksen aikana
- Perehtyminen muuhun materiaaliin, esim. dokumentit, podcastit
- Vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 5-6 kertaa = 12 h
- Vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
- Oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät)
- Valmennuspäiväkirja
- Kirjallisuusreflektio; luetun kirjallisuuden, valmennusharjoitteiden ja oivallusten kooste
- Valmennusasiakkaan prosessikuvaus (päättötyö)
Koulutuksessa käytetään verkkoalustaa mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, vertaisryhmien työskentelyssä ja vertaistapaamisten muistioiden palauttamisessa, henkilökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä ajankohtaisessa tiedottamisessa. Koulutusmateriaali on saatavilla oppimisalustalla koko opintojen ajan.
Suoritusmerkintä
Tästä koulutuksesta on mahdollista saada hyväksytty suoritusmerkintä OPH:n ylläpitämään Oma Opintopolku -palveluun. Osaamisperusteisesti kuvattujen ja opintopisteytettyjen koulutusten on tarkoitus parantaa mahdollisuuksiasi todentaa hankittua osaamista ja sisällyttää se osaksi yksilöllisiä oppimispolkujasi. Suostumusta tietojen siirtämiseen kysytään koulutuksen alkaessa. Lisätietoja: https://tampereenkesayliopisto.fi/opiskelijalle/osaamisperusteisuus/
Arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.
Kouluttajat
Suvi Lehto; KM, laaja-alainen erityisopettaja, opinto-ohjaaja, lyhytterapeutti, työkykykoordinaattori, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Tarja Seppälä; KM, erityisopettaja VEO, ratkaisukeskeinen työnohjaaja STOry, rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja sovittelija, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja,
Jenni Kallio; KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry, väitöskirjatutkija, keho- ja taideterapeuttisten menetelmien asiantuntija, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Anne-Mari Kuusimäki; KM, luokan- ja aineenopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, kasvatustieteen tohtori KT.
Lisätiedot
koulutuskoordinaattori Jere Salo jere.salo@tampereenkesayliopisto.fi, puh 0400 818 229