Voimauttavan valokuvan ammatilliset perusteet 15 op
4.9.2024 - 4.9.2025. Huom! Koulutukseen on haku. Linkki lomakkeelle löytyy otsikon "Koulutukseen hakeutuminen" alta.
Voimauttavan valokuvan ammatilliset perusteet on moniammatillisille kohtaamistyön tekijöille suunnattu vuoden mittainen täydennyskoulutus. Täydennyskoulutusopinnoissa opiskellaan dialogiseen, arvostavaan katseeseen ja vuorovaikutukseen perustuvaa työotetta.
Menetelmässä yksilöiden merkityksellisiin valokuviin ja keholliseen peilaamiseen perustuva terapeuttinen identiteettityö toimii konkreettisena keinona sallivamman ja lempeämmän katsomisen tavan omaksumiseen. Työskentelyn avulla rakennetaan psykologisesti turvallisia, ryhmän keskinäistä diversiteettiä paremmin ymmärtäviä yhteisöjä sekä parannetaan yksilöiden mentalisoivaa yhteyttä itseen ja toisiin ihmisiin.
Kohderyhmä
Voimauttavan valokuvan ammatilliset perusteet -täydennyskoulutus on suunnattu sosiaali-, terveydenhuolto-, opetus- ja kasvatusalojen sekä työyhteisön kehittämisen ammattilaisille. Kohtaamistyönä voidaan ymmärtää myös mm. esihenkilönä, perhehoitajana, urheiluvalmentajana, tutkijana tai vapaaehtoistyöntekijänä toimiminen. Osallistuminen edellyttää ammatillista tutkintoa, meneillään olevia opintoja tai soveltavaa muuta kokemusta em. aloilta. Osallistuminen ei edellytä harrastuneisuutta valokuvauksessa, luontevaa suhdetta valokuvissa olemiseen tai erityistä kameraa.
Opetusmuodot
Koulutus perustuu kokemukselliseen oppimiseen, jossa menetelmä sisäistetään henkilökohtaisen prosessin kautta ennen soveltamista toisiin ihmisiin. Opiskelijat työskentelevät koulutuksen aikana pareina tai pienryhmissä, harjoitellen menetelmän vastavuoroista katsomisen tapaa ja identiteettityön keinoja. Reilun vuoden aikana kestävässä opintokokonaisuudessa on seitsemän lähijaksoa.
Lähijaksojen välissä opiskelijat toteuttavat menetelmäharjoitteita, joiden palautus ja esittäminen tapahtuu lähijaksoilla. Harjoitusprosessit liittyvät oman minuuden, tarinan ja perhesuhteiden lempeään katsomiseen, työyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen sekä asiakas- / oppilas- / potilastyöhön. Opiskelun keskiössä on osallistujan henkilökohtainen prosessi, jonka lisäksi osallistuja toteuttaa ohjatusti voimauttavat valokuvaprosessit omassa tunneperheessään ja työyhteisössään sekä työntekijöiden että asiakkaiden kanssa. Itsenäinen työskentelyjakso sisältää myös videoluentoja ja niistä keskustelua opiskelijaryhmän yhteisellä keskustelualustalla.
Laajuus
Koulutus sisältää 11 lähiopetuksena toteutettavaa koulutuspäivää. Lähiopetuksen tuntimäärä on 107 oppituntia.
Koulutuksen kokonaislaajuus on 15 opintopistettä:
Lähiopetus 10 op. Opiskelu koostuu seuraavista oppimistavoista:
- Menetelmäluennot ja niistä ryhmässä käyty keskustelu
- Pienryhmä/parityöskentely menetelmäharjoitteiden äärellä
- Valokuvaamiseen ja katseyhteyteen perustuvat harjoitukset sekä kuvausretket
- Menetelmän harjoitusprosessien esittelyt oppimiskeskusteluineen
Itsenäinen työskentely 5 op. Opiskelu koostuu seuraavista oppimistavoista:
- Menetelmän videoluennot (2kpl) ja niiden purku ryhmän keskustelualustalla
- Menetelmän harjoitusprosessien toteuttaminen itsenäisesti ja niiden esitysten valmistelu lähiopetusjaksolle
- Kommentointi ja keskustelu ryhmän yhteisellä keskustelualustalla
- Menetelmäteorian lukeminen
Aikataulut ja ohjelma
Koulutuspäivien pituus vähintään klo 8.30-16.30, tarkemmat kellon ajat ilmoitetaan myöhemmin.
1. työpaja: ke 4.9.2024: Koulutuskokonaisuus, katse työvälineenä, perhevalokuvien dynamiikka
2. työpaja: to-pe 26.-27.9.2024 (kuvaus): Voimauttava kuvausretki, elämäntarinaharjoitus, perhevalokuvauksen historia
3. työpaja: ti 19.11.2024: Omakuvan kohtaaminen, tunneperheharjoitus, kuvapelkoilmiö
4. työpaja: ke-to 12-13.2.2025: Perheprosessit, menetelmäteoria
5. työpaja: ma 28.4.2025: Voimauttava kuvausretki, työyhteisöprosessit
6. työpaja: ma-ti 5.-6.5.2025 (kuvaus): Omakuvan kohtaaminen, erilaiset puoleni -harjoitus, työote arjessa -harjoitus
7. työpaja: ke-to 3.-4.9.2025: Asiakasprosessit, oppimisprosessin yhteenveto
Tavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija on omaksunut voimauttavan valokuvan menetelmän teorian ja viitekehyksen. Hänellä riittävästi tietoa ja taitoa käyttää perusteet-tasoisesti voimauttavan valokuvan menetelmää omassa työyhteisössään.
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija
- on omaksunut dialogiseen katseeseen ja keholliseen peilaamiseen perustuvan työotteen.
- osaa edistää psykologista turvallisuutta asiakastyössä.
- käyttää mentalisaatiotaitojaan asiakkaan hyväksi.
- osaa luovuttaa itsemäärittelyvallan asiakkaalle.
- ymmärtää ammatillisuuden vastavuoroisena tunnesuhteena ja osaa asettua sen toiseksi osapuoleksi.
- osaa hyödyntää tunnetyön ja kehollisen herkistymisen keinoja työssään.
- ymmärtää eettiset raamit, joiden sisällä valokuvien ammatillinen käyttö on hoidollisesti laadukasta ja perusteltua.
- osaa luottaa prosessiin ja vapautua pyrkimyksestä ratkaista asiakkaan asioita hänen puolestaan.
- osaa soveltaa oppimaansa kohtaamisen ja katsomisen tapaa erilaisissa tilanteissa.
- ymmärtää, että voimauttavan valokuvan menetelmää voi työotteen sisäistettyään käyttää myös ilman valokuvia tai kuvaamista.
Kouluttaja
Kouluttajana toimii Miina Savolainen, TaM, taide- ja sosiaalikasvattaja. Lue lisää Miinasta ja koulutuksesta: https://www.voimauttavavalokuva.net/
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa kaikilla lähijaksoilla tai poissaoloa korvaavien tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Lisäksi opiskelijan tulee toteuttaa koulutuksen aikana annetut harjoitustehtävät tehtävänannon mukaisesti (prosessin toteutus, dialogi prosessin päähenkilön kanssa, prosessin merkityksistä keskustelu, valmiin harjoitteen esittäminen opiskelijaryhmälle ja kouluttajalle).
Koulutuksen dialogisissa harjoitustöissä (=kuvausretket, perheprosessi, työyhteisöprosessi ja asiakasprosessi) tulee toteutua dialogisuus siten, että prosessin päähenkilön itsemäärittelyoikeus on toteutunut menetelmän mukaisesti.
- Päähenkilö määrittelee prosessin teeman ja toteutustavan.
- Prosessin päätösesityksessä näkyy päähenkilön valitsemat kuvat merkityksineen.
- Opiskelija on toiminut päähenkilölle vastavuoroisena, ehdoitta hyväksyvänä katseena, herkistyen ja sovittautuen päähenkilön kokemusmaailmaan.
- Opiskelija on noudattanut menetelmän eettisiä ohjeita prosessin kulusta ja toteuttanut sen päähenkilön kannalta tunnetasolla valmiiksi, yhteistyössä päähenkilön kanssa.
Osallistumismaksu
2350 €. Laskutus tapahtuu neljässä erässä ja laskut jakaantuvat tasaisesti vuoden ajalle. Laskutus voidaan tarvittaessa toteuttaa 1-3 erässä.
Koulutukseen hakeutuminen
Koulutukseen valitaan soveltuvimmat hakijat hakujärjestyksessä. Ryhmään voidaan ottaa enintään 14 opiskelijaa.
Hakulomake Hakemukset ovat sitovia 30.6.2024 lähtien. Tutustu perumisehtoihimme.
Opintopisteiden kirjaaminen Oma opintopolku -palveluun:
Halutessasi, tästä koulutuksesta on mahdollista saada hyväksytty suoritusmerkintä OPH:n ylläpitämään Oma Opintopolku -palveluun. Osaamisperusteisesti kuvattujen ja opintopisteytettyjen koulutusten on tarkoitus parantaa mahdollisuuksiasi todentaa hankittua osaamista ja sisällyttää se osaksi yksilöllisiä oppimispolkujasi.
Suostumusta kysytään koulutuksen alkaessa. Lisätietoja: https://tampereenkesayliopisto.fi/opiskelijalle/osaamisperusteisuus/
Opiskelijan osaaminen arvioidaan hyväksytty / täydennettävä -asteikolla. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen koulutuksen päätyttyä voidaan arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi.
Arviointi
Hyväksytty / täydennettävä
Lisätietoja
Koulutuksesta sanottua
Suosittelen Miinan kurssia kaikille. Tämä on hoitavin ja aidoin ryhmätilanne missä olen koskaan ollut. Kiitos kahvista <3
Kasvoin pieneksi :)
Mielettömän upea, ihana koulutus, PARAS!